اعطای بورس خارج کشور به زنان همراه رژیم!/برنامه دولت آمریکا در پوشش سنجش افکار عمومی دانش‌آموزان ایران!/نایابی گوشت در تهران و پولی که رشیدیان از شاه گرفته است!/«آدامو» در حضور شاه و فرح آواز خواند!/آدامو به دیدار «شعبان جعفری» هم رفت!/مرحله دوم اصلاحات ارضی دی‌ماه پایان می‌یابد/رئیس هیئت پارلمانی لهستان: ایران تا ده الی پانزده سال دیگر در ردیف کشورهای پیشرفته قرار می‌گیرد!/در اولین جلسه دوره جدید مجلس شورای ملی، مجلس از دولت  استیفای حقوق نفتی ایران را خواست!/منافع ایران/در دستور/سپاهی صلح آمریکا در میان خانواده!/مدیران کل جدید وزارت اطلاعات/وسايل ذوب آهن مرتبا وارد مرز می‌شود/به دعوت مدرسه عالی دختران ایران، رئیس دانشکده دخترانه «گوچر» وارد تهران شد
17 مهر 1345

اعطای بورس خارج کشور به زنان همراه رژیم!

بر اساس یک گزارش ساواک به تاریخ 17 مهر 1345 «از ساعت 18:30 روز 13 /7 /45 جلسه بانوان دانشگاهی به سرپرستی خانم دکتر فرخ‌رو پارسای در محل دبستان فردوس برین واقع در خیابان پهلوی اول خیابان کاوسیه تشکیل گردید. در این جلسه سخنرانی وسیله خانم پارسای و خانم دکتر طالقانی و یک نفر دیگر از اعضا پیرامون : 1. هدف کمیته‌ها؛ 2. بزرگداشت مقام زن ایرانی و شناساندن ایران به دنیای غرب؛ 3. نحوه استفاده از بورس در خارج ایراد گردید».
این گزارش می‌افزاید: «این جمعیت از خانم‌های دانشگاه‌دیده (لیسانسیه، فوق لیسانس، دکتر) بوده و زیرنظر  والاحضرت شاهدخت اشرف پهلوی، ریاست عالیه جمعیت‌های زنان، متشکل شده و هر ماه یک بار در یکی از هتل‌ها یا منازل اعضا تشکیل جلسه می‌دهند که منظورشان بیشتر شناساندن ترقیات و مطالعه در مورد پیشرفت زنان کشور می‌باشد و از بورس‌هایی که به منظور مطالعه در خارج کشور در اختیارشان گذارده می‌شود استفاده می‌کنند».[1]
 
برنامه دولت آمریکا در پوشش سنجش افکار عمومی دانش‌آموزان ایران!
بر اساس یک گزارش ساواک به تاریخ 17 مهر 1345 «در جلسه‌ای که روز پنجشنبه گذشته با شرکت قریب پانصد نفر از اعضای باشگاه‌های لاینز تهران من‌جمله آقایان مهندس شریف‌امامی و دکتر باقر عاملی، دکتر یدالله همایونفر، دکتر چهرازی و تیمسار بازنشسته معارفی در هتل ونک تشکیل گردیده بود، پس از بحث پیرامون وضع باشگاه مذکور آقای دکتر چهرازی اظهار نموده که امسال پنجاهمین سال تشکیل لاینز بین‌المللی است وکنگره اصلی باشگاه آن را سال طلایی نام گذاشته است و به همین منظور مسابقه‌ای ترتیب داده به نام "مسابقه صلح و چگونه می‌توان صلح را در دنیا برقرار نمود" و برای این کار دستور داده شده اوراقی از طرف کلیه باشگاه‌ها بین دانش‌آموزان مدارس از سن چهارده تا بیست‌ساله تقسیم گردد».
این گزارش به نقل از دکتر چهرازی می‌افزاید: «البته این اوراق که تقاضای نوجوانان در مسابقه است از طرف کنگره اصلی در اختیار باشگاه‌ها گذارده شده و باشگاه‌ها موظف‌اند از بین جواب‌دهندگان یک نفر را انتخاب و آنها را به مرکز اصلی باشگاه لاینز معرفی نمایند و باشگاه مرکزی انشای یک نفر را که از همه بهتر باشد انتخاب و نویسنده آن را برای شرکت در مسابقه نهایی بین افراد منتخب سایر ممالک به شیکاگو می‌فرستد و مسابقه نهایی، که جایزه آن قریب 350 هزار تومان خواهد بود، در آنجا به عمل خواهد آمد».
در بخش دیگری از این سند می‌خوانیم: «ضمنا ساواک لرستان دو فقره دعوتنامه‌های مورد بحث را که وسیله باشگاه لاینز شهرستان بروجرد توزیع گردیده طی نامه‌ای ارسال داشته است که با راهنما مشخص می‌باشد».
در «نظریه» این سند آمده است: با عرض مراتب فوق و با توجه به اینکه مرکز اصلی باشگاه بین‌المللی لاینز در آمریکا است تصور می‌رود منظور از تعیین تیتر «مسابقه صلح و چگونه می‌توان صلح را در دنیا برقرار نمود» سنجش افکار توده مردم به مقیاس جهانی در زمینه صلح باشد و بعید به نظر نمی‌رسد که دولت آمریکا بخواهد بدین‌وسیله خط‌مشی آینده خود را در زمینه سیاست جهانی بر اساس نتیجه این سنجش افکار منطبق نماید.[2]
 
نایابی گوشت در تهران و پولی که رشیدیان از شاه گرفته است!
بر اساس یک سند ساواک به تاریخ 17 مهر 1345 «ساعت 9:15 روز چهارشنبه 13 /7 /45 جلسه با حضور شش نفر در منزل دکتر امینی تشکیل گردید، افراد شناخته‌شده آقایان سروش، دکتر ناظرزاده کرمانی[3] و محمدرضا خرازی، نماینده اسبق مجلس شورای ملی، بودند. آقایان خرازی و دکتر ناظرزاده از وضع کارهای دولت انتقاد می‌کردند، ولی دکتر امینی جواب خوب و واضح نمی‌داد و کم حرف می‌زد. آقای خرازی از نخست‌وزیری وثوق‌الدوله و قوام‌السلطنه تعریف و تمجید نموده و ساعت 10 جلسه را ترک نمودند».
این سند می‌افزاید: «در خارج از جلسه حسین رنجبر به منبع اظهار داشته گوشت در تهران پیدا نمی‌شود و رشیدیان با دریافت چهارمیلیون از شاه وضع را از سابق بدتر کرده است. سپس در جلوی بهارستان اشاره به مجلس کرد و گفت اگر آقا (دکتر امینی) سرکار بیاید، درب اینجا (منظورش مجلس شورای ملی) را می‌بندد».[4]
 
«آدامو» در حضور شاه و فرح آواز خواند!
جراید امروز کشور نوشتند: ساعت 8:30 بعد از ظهر دیروز آدامو، خواننده مشهور ایتالیایی، در هتل هیلتون در برابر شاهنشاه آریامهر و علياحضرت شهبانو فرح پهلوی چند برنامه آواز اجرا کرد.
آقای هویدا، نخست‌وزیر، چند تن از وزیران و جمعی از شخصیت‌های برجسته مملکتی و رؤسای هیئت‌های سیاسی خارجی مقیم تهران با بانوانشان در این مراسم حضور داشتند.
ادامو یک ساعت برنامه اجرا کرد و پس از پایان برنامه، چهار بار با کف زدن شدید تماشاچیان به روی صحنه آمد و چهار آهنگ خواند.
پس از پایان برنامه، شاهنشاه آریامهر و علیاحضرت شهبانو آدامو را به حضور پذیرفتند و وی را مورد تفقد قرار دادند.
در این شرفیابی، شاهنشاه و شهبانو تصویر خود را توشیح فرموده و به آدامو اعطا کردند.
ساعت 1:15 شاهنشاه و علیاحضرت شهبانو هتل هیلتون را ترك گفتند.
 
آدامو به دیدار «شعبان جعفری» هم رفت!
آدامو دیروز در مجلس جشنی که در باشگاه ورزشی جعفری برپا بود شرکت کرد.
در این جشن معاون وزارت کشور، رؤسا و مدیران کل و کارمندان اداره ثبت و ارباب جراید و افسران و درجه‌داران ارتش شاهنشاهی شرکت داشتند. بعد از انجام ورزش باستانی، آقای جعفری حضور آدامو را به باشگاه خوشامد گفت و پیرامون شاه‌دوستی و وطن‌پرستی ورزشکاران و ترقیات اخیر صحبت کرد. در پایان مراسم، آقای جعفری آلبوم نفیسی مزین به تمثال شاهنشاه آریامهر و عکس‌هایی از پیشرفت‌های ایران به عنوان یادبود به آدامو داد.
 
مرحله دوم اصلاحات ارضی دی‌ماه پایان می‌یابد
ولیان، معاون وزارت کشاورزی و سرپرست سازمان اصلاحات ارضی کل کشور، گفت: 98 درصد عملیات اجرایی مرحله دوم قانون اصلاحات ارضی در سراسر کشور پایان یافت و روز 19 دی‌ماه، اجرای کامل این مرحله از قانون اعلام خواهد شد.
در حال حاضر فقط اجرای مرحله دوم قانون در قسمت‌هایی از ممسنی، کرمان و اطراف بوشهر و اصفهان ادامه دارد.[5]
 
رئیس هیئت پارلمانی لهستان: ایران تا ده الی پانزده سال دیگر در ردیف کشورهای پیشرفته قرار می‌گیرد!
آقای یان کارول ونده، دبیر كل حزب دموکرات و معاون پارلمان لهستان، طى يك مصاحبه اختصاصی با خبرنگار روزنامه «اطلاعات» گفت: ایران با سرعتی که برنامه‌های اصلاحی خود را اجرا می‌کند بدون شك تا ده الى پانزده سال دیگر در ردیف کشورهای پیشرفته قرار خواهد گرفت.
رئیس هیئت نمایندگی لهستان در پنجاه‌وپنجمین کنفرانس اتحادیه بین‌المجالس تهران افزود که پیشرفت‌های ایران او را سخت تحت تأثیر قرار داده و ایرانی که موفق به دیدنش شده با ایرانی که در کتاب خوانده است کاملا و به طور باورنکردنی فرق دارد.[6]
 
در اولین جلسه دوره جدید مجلس شورای ملی، مجلس از دولت  استیفای حقوق نفتی ایران را خواست!
در اولین جلسه دوره جدید مجلس شورای ملی از دولت خواسته شد که در استیفای حقوق ایران از نفت بکوشد و از عدم مبارزه به موقع وزارت کشاورزی با آفت کرم خاردار در مزارع پنبه شمال انتقاد شد.
ساعت ۹ صبح جلسه علنی مجلس شورای ملی به ریاست آقای مهندس ریاضی تشکیل شد.
در ابتدای جلسه آقای مهدی يعقوب تهرانی، نماینده دشت گرگان، گفت: امسال برای کشاورزان گنبد کاووس سالی بسیار بد و طاقت‌فرسا بود. سیل بهار و زنك گندم و بالاخره کرم پنبه گرگان را مورد تهدید قرار داد و کشاورزان گرگان را از هستی ساقط کرد.
آقای تهرانی گفت: اگر سیل بهار و زنک گندم قابل پیش‌بینی و جلوگیری نبود، ولی آفت کرم خاردار قابل پیش‌‎بینی و جلوگیری بود.
مهندس اخوان: وزارت کشاورزی به موقع اقدام کرد.
آقای تهرانی اضافه کرد: مؤسسات وزارت کشاورزی نمی‌توانند خود را بی‌گناه جلوه دهند؛ زیرا وظیفه آنها مبارزه با آفات است. مراتب به‌موقع به وسیله کشاورزان به وزارت کشاورزی اعلام شد و گویا مأموری هم به منطقه اعزام گردید، ولی مؤسسات فنی وزارت کشاورزی به‌موقع اقدام نکردند و خسارات غير قابل جبرانی به کشاورزان گرگان وارد آمد.
ناطق افزود: خوشبختانه در بیست روز اخیر فعالیت سمپاشی با شدت هرچه تمام‌تر انجام شده، ولی چه خوب بود که این کار سه ماه پیش انجام می‌‎شد.
دولت باید اعتبارات کافی در اختیار وزارت کشاورزی بگذارد تا این مبارزه به طور کامل انجام شود.
 
منافع ایران
آقای مهندس ناصر بهبودی نیز گفت: ما حق داریم که از منابع نفتی خود حداکثر استفاده را ببریم تا اجرای برنامه‌های عمرانی ما به تعویق نیفتد. ما از دولت می‌خواهیم که از هیچ گونه اقدامی در تأمین منافع ملت کوتاهی نکند. (صحيح است)
 
در دستور
در این موقع مجلس وارد دستور شد و لايحه اجازه دریافت شهریه از دانش‌آموزان دبیرستان‌های دولتی مطرح شد.
آقای دکتر اسفندیار یگانگی به عنوان مخالف با این لایحه صحبت کرد و گفت: ما با هزارمیلیون تومان اعتبار، که برای فرهنگ مملکت تصویب کرده‌ایم، چرا باید اجازه بدهیم که از دانش‌آموزان حق‌التعليم دریافت کنند. ما که برای مبارزه با بی‌سوادی يك روز بودجه ارتش خود را اختصاص می‌دهیم، چرا باید قانونی تصویب کنیم که مخالف روح انقلاب شاهنشاه ما باشد.
آقای پاینده نیز در مخالفت با این لايحه گفت: این لایحه مخالف با روح انقلاب شاه و مردم است و به عقیده من باید برای رسیدگی بیشتر به کمیسیون برگردد. این لایحه شرم‌آور است و در شأن این مجلس نیست که به چنین لایحه‌ای رأی دهد.
خانم دکتر پارسا، معاون پارلمانی وزارت آموزش و پرورش گفت: این لایحه براساس تصویب‌نامه قانونی تهیه گردیده و لايحه جدیدی نیست. تحصیلات ابتدایی در کشور ما مجانی است، ولی در دوره متوسطه با توجه به امکان مالی اولیای دانش‌آموزان شهریه متناسبی دریافت می‌گردد تا وزارت آموزش و پرورش بتواند برنامه تحصیلات مجانی ابتدایی را در سراسر کشور به مرحله اجرا درآورد.
خانم دکتر پارسا با ارجاع لایحه کمیسیون موافقت کرد و این لایحه با رأی مجلس به کمیسیون ارجاع شد.
 
سپاهی صلح آمریکا در میان خانواده!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: داوسن، سپاهی صلح آمریکا در ایران که پس از آزادی از زندان با مادر و خواهرش ملاقات کرده است، در حدود یک ماه قبل از مرز آستارا عبور و در خاك شوروی از طرف مأمورین آن کشور بازداشت گردید.
برای آزاد کردن داوسن در واشنگتن و مسکو فعالیت وسیعی آغاز شد. دین راسك، وزیر خارجه آمریکا، اظهار داشت که عبور داوسن از مرز شوروی تصادفی بوده و هیچ گونه اهمیت سیاسی ندارد. در مسکو مقامات سفارت آمریکا تقاضای آزادی داوسن را کردند.
سرانجام دوشنبه گذشته «داوسن» پس از ۲۲ روز که در زندان بود در مرز آستارا تحویل مقامات ایرانی گردید و او پس از انتقال به تهران با هواپیما عازم آمریکا گردید.
 
مدیران کل جدید وزارت اطلاعات
از طرف آقای هوشنگ انصاری، وزیر اطلاعات، آقایان فرامرز زعیمی به سمت مدیر کل مطبوعات، علی‌محمد شاهپوریان به سمت مدیر کل روابط خارجی و دکتر محمدعلی زرنگار به سمت مدیر کل اطلاعات تعیین و مشغول کار شدند.
آقای جمشید توللی نیز به سمت مدیر کل دفتر وزارت اطلاعات برگزیده شد.
 
وسايل ذوب آهن مرتبا وارد مرز می‌شود
از روز گذشته ماشین‌آلات و وسايل کارخانه ذوب آهن، مرتبا با قطار به مرز جلفا وارد و تحویل گمرك می‌شود.
ماشین‌آلات و وسايل مزبور قرار است طی چند روز آینده با قطار به محل کارخانه حمل گردد.
همچنین دیروز شصت دستگاه تراکتورهای خریداری‌شده از رومانی، که تحویل گمرك جلفا شده بود، به وسیله آقای مهندس رستگاری، مهندس اعزامی وزارت کشاورزی شهرهای تهران، تبریز، اهواز، مشهد و گرگان حرکت داده شد.
 
به دعوت مدرسه عالی دختران ایران، رئیس دانشکده دخترانه «گوچر» وارد تهران شد
به دعوت مدرسه عالی دختران ایران، آقای اوتواف کراوشار، رئیس دانشکده دخترانه گوچر، برای مشاهده و نظارت بر اجرای برنامه‌های مدرسه عالی دختران ایران و همچنین تنظیم برنامه‌های مربوط به این مدرسه به نمایندگی «بنیاد فورد آمریکا» شب گذشته وارد تهران شد.
آقای اوتواف کراوشار، رئیس دانشکده دخترانه گوچر، در سال ۱۹۳۳ از دانشگاه هاروارد فارغ‌التحصیل شد و در همان دانشگاه به مقام استادی رسید و فعلا رئیس دانشکده دخترانه «گوچر» در ایالت «مریلند» می‌باشد.
وی مکرر از طرف دانشکده‌های بزرگ برای ایراد سخنرانی و یا مطالعه در نحوه سازمان آنها دعوت شده و عضو شورای عالی تعلیم و تربیت در مریلند و نیز عضو شورای عالی ایالت ماساچوست است.[7]
 
روزنامه اطلاعات، 17 مهر 1345، صفحه 1

پي‌نوشت‌ها
--------------------------------------------------------------------
[1]. زنان دربار به روایت اسناد ساواک؛ فرخ‌روی پارسای، ص 65.
[2]. کلوپ لاینز به روایت اسناد ساواک، ج 2، ص 335.
[3]. احمد ناظرزاده کرمانی: فرزند محمد ناظر پس از تحصیلات عالی شهردار کرمان‌، بازرس وزارت کشور، معاون استانداری تهران‌، منشی قوام‌السلطنه، استاد دانشگاه، نماینده مجلس شورای ملی (ادوار شانزدهم و هفدهم)، سردبیر مجله «ایران امروز» و صاحب‌امتیاز روزنامه «شهر آشوب» بوده است. وی ابتدا فعالیت سیاسی خود را در حزب دموکرات شروع کرده و پس از انحلال آن، عضو حزب استقلال (روزنامه شهرآشوب ارگان این حزب نیز بوده) و در سال ۱۳۲۹ به جبهه ملی پیوسته و به نفع دکتر مصدق فعالیت داشته، که پس از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ دستگیر و مدتی زندانی شده و پس از آن نیز با سران جبهه ملی نیز تماس و همکاری داشته است.
رک: پرونده انفرادی ساواک
[4]. علی امینی به روایت اسناد ساواک، ج 1، ص 239.
[5]. اطلاعات، 17 مهر 1345، صص 1، 13 و 16.
[6]. اطلاعات، 17 مهر 1345، ص 13. اظهارات دبیر کل وقت حزب دموکرات و معاون پارلمان لهستان نیازی به کنکاش و بررسی و یا نقد و تحلیل ندارد؛ کافی است به وضعیت ایران در ده سال بعد، یعنی سال 1355 و در آستانه انقلاب اسلامی توجه کنیم و ببینیم که آیا این پیش‌بینی، که حاصل سخن گفتن برای خوشایند پهلوی و بهره‌مندی از عطایای همایونی بوده، تا چه اندازه در آستانه انقلاب جامه عمل به خود پوشیده بود!
[7] . اطلاعات، 17 مهر 1345، صص 1، 13، 15 و 16.   
https://iichs.ir/vdcgqq9x.ak9ty4prra.html
iichs.ir/vdcgqq9x.ak9ty4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما