تاریخ ایران در دوران قاجار، روایتِ تلاش برای بقا در میانه فشار دو امپراتوری عظیم است، اما پرسش اساسی اینجاست: چه چیزی باعث شد ایران در برابر این فشارها آسیبپذیر شود؟ تلاقیِ ضعفِ دولت مرکزی، تشتت در تصمیمگیریها و تفرقه داخلی، راه را برای دیپلماتهای روسیه و انگلیس هموار کرد تا نه تنها در قراردادها، که حتی در انتصابات دولتی نیز مداخله کنند. در این مقاله، بررسی میکنیم که چگونه نفوذ خارجی با بهرهگیری از گسستهای داخلی، حاکمیت ملی ایران را در عمل تضعیف کرد
















