دولت های استعمار طلب به اسم شیعه و سنی اختلاف ایجاد می کنند!/این اختلافات هستی دول اسلامی را به باد می‌دهد!/نژادپرستی دول اسلامی را بیچاره کرده است!/اتحادهای چندجانبه کشورهای اسلامی در برابر یکدیگر به چه معناست؟!/نامه یکی از دانشجویان ایرانی در آمریکا به آیت‌الله خمینی!/استعمار اسلام را یک حقیقت عقب‌افتاده معرفی می‌کند!/بدتر از یهودی در ایران تلویزیون دارد، ولی تبلیغات ما آزاد نیست!/«من در جیبم قرآن نیست، ولی مأمورین همه تو جیبشان قرآن است»/ کاسه از آش گرم‌تر است!/هر دولتی می‌آید حزبی درست می‌کند/ اصلا در ایران حزب معنا ندارد!/دولت‌ها از حزب به‌وجود می‌آیند نه اینکه خودشان حزب درست کنند!/افشای روابط رژیم شاه با اسرائیل!/ مزارع بسیار خوب ایران در دست اسرائیل است!/خطر نفوذ صهیونیسم و بهائیت‌ در وزارتخانه‌ها!/یک روز اینها را از بین خواهم برد، ولی امروز نمی‌خواهم تشنج بشود/ اگر میل به آرامش دارید خودتان اینها را از بین ببرید!/پیشنهاد مأموران انتظامی به کمیسیون تدوین آیین‌نامه امور خلافی!/99 درصد معلمان از وضع بیمه خود ناراضی هستند!/الحاق ایران به موافقت‌نامه‌های بین‌المللی/میهمانی به افتخار کاریکاتوریست مشهور!/مرحله دوم اصلاحات ارضی در آذربایجان غربی اجرا می‌شود!
18 شهریور 1343
دولت های استعمار طلب به اسم شیعه و سنی اختلاف ایجاد می کنند!
آیت‌الله خمینی امروز در جمع روحانیون، طلاب، بازاریان و اهالی قم طی سخنان مبسوطی که آن را با آیه «انا لله و انا الیه راجعون» آغاز کردند اظهار داشتند: دولت‌های استعمارطلب، دولت‌هایی که می‌خواهند ذخایر مسلمین را ببرند، با وسیله‌های مختلف، با نیرنگ‌های متعدد، دول اسلامی را، سران دول اسلامی را اغفال می‌کنند. گاهی به اسم شیعه و سنی اختلاف ایجاد می‌کنند. حتی در شرق، آنهایی هم که جزء مسلمین نیستند، آنها هم، گول خورده‌اند.
 
این اختلافات هستی دول اسلامی را به باد می‌دهد!
مرجع تقلید شیعیان جهان در ادامه سخنان خود اظهار داشتند: اختلافاتی که در عراق، در ایران، در سایر ممالک اسلامی ایجاد می‌کنند، باید سران دول اسلامی توجه داشته باشند به این معنا که این اختلافات اختلافاتی است که هستی آنها را به باد می‌دهد. باید با عقل، با تدبیر، توجه داشته باشند به این معنا که به اسم مذهب و به اسم اسلام می‌خواهند اسلام را از بین ببرند. دست‌های ناپاکی که بین شیعه و سنی در این ممالک اختلاف می‌اندازد اینها نه شیعه هستند و نه سنی هستند؛ اینها دست‌های ایادی استعمار هستند که می‌خواهند ممالک اسلامی را از دست آنها بگیرند؛ ذخایر را از دست آنها بگیرند؛ بازار سیاه درست کنند برای ممالک به اصطلاح مترقی؛ می‌خواهند آن چیزهایی که آنها زیاد دارند و به دریا می‌ریزند، دور می‌ریزند، بازار درست کنند در شرق و اینها به قیمت‌های خوب، به قیمت‌های مناسب، بخرند.
 
نژادپرستی دول اسلامی را بیچاره کرده است!
آیت‌الله خمینی در ادامه به ماجرای «نژادپرستی» در جهان اسلام پرداخته و فرمودند: آن چیز مهمی که دول اسلامی را بیچاره کرده است و از ظل قرآن کریم دارد دور می‌کند، آن قضیه نژادبازی است. این نژاد ترک است، باید نمازش را هم ترکی بخواند! این نژاد ایران است باید الفبایش هم چه جور باشد! آن نژاد عرب است، عروبت باید حکومت کند نه اسلام! نژاد آریایی باید حکومت کند نه اسلام! نژاد ترک باید حکومت کند نه اسلام! این نژادپرستی، که در بین آقایان حالا دارد رشد پیدا می‌کند و زیاد می‌شود و دامن‌می‌زنند به آن، تا ببینیم به کجا برسد.
این نژادپرستی که یک مسئله بچگانه است در نظر، و مثل اینکه بچه‌ها را دارند بازی می‌دهند، سران دول را دارند بازی می‌دهند؛ همین نژادبازی که اسلام آمد و قلم سرخ روی آن کشید، و ما بین سیاه و ما بین سفید، ما بین ترک و ما بین عجم، ما بین عرب و ما بین غیر عرب هیچ فرقی نگذاشت، و فقط میزان را تقوا، میزان را از خدا ترسیدن، تقوای واقعی، تقوای سیاسی، تقواهای مادی، تقواهای معنوی، میزان را این طور قرار داد: انَّ اکرَمَکمْ عِنْدَ اللهِ اتقیکمْ.1 ترک و فارس ندارد، عرب و عجم ندارد، اسلام نقطه اتکاست. قضیه نژادبازی یک ارتجاعی است. آقایان ماها را مرتجع می‌دانند! لکن دارند به 2500 سال قبل ــ قهقرا ــ برمی‌گردند؛ ما مرتجعیم؟!
 
اتحادهای چندجانبه کشورهای اسلامی در برابر یکدیگر به چه معناست؟!
چرا باید دول اسلامی غافل باشند از این معانی؟ چرا باید در داخله هر مملکتی این نحو انقلابات ایجاد بشود؟ چرا باید صف‌بندی بشود بین ممالک اسلامی؟ اینها «اتحاد سه‌جانبه» درست کنند در مقابل آنها، آنها اتحاد دیگری درست کنند در مقابل اینها، «وَ کُلٌّ یَلْعَنُ الْآخَر».2 از خواب نباید بیدار بشوند؟ سلاطین اسلام که خودشان را چه می‌دانند و چه می‌دانند، نباید توجه به این معانی پیدا کنند؟ رؤسای جمهور اسلام که ممالک اسلامی را آن نحوه قبضه کرده‌اند، نباید تنبه پیدا بکنند؟
 
نامه یکی از دانشجویان ایرانی در آمریکا به آیت‌الله خمینی!
آیت‌الله خمینی در ادامه اظهار داشتند: همین سه، چهار روز پیش از این یک کاغذی از یکی از دانشجویان آمریکا برای من آمد که این یکی از جوان‌هایی است که من نمی‌شناسمش، لکن ظاهر کلامش این بود که‌ متدین است و متأسف است بر اوضاع. نوشته است که مع‌الاسف اینجا، محصلین اینجا، دانشجویان اینجا می‌گویند که ما هر چه بدبختی داریم از اسلام است. ای دانشجوهای بیچاره! اسلامی که به شما معرفی از رادیو بشود که اسلام نیست؛ اسلامی که از روزنامه‌ها شما خواندید که اسلام نیست. آن اسلامی که به شما معرفی شده است یک چیزی است عقب‌افتاده؛ یک مطلبی است که هیچ مسلمانی زیر بار آن نمی‌رود؛ آن را من هم قبول ندارم، آن را سایر روحانیون هم قبول ندارند. اینکه اسلام نیست؛ به ما هم که مجال نمی‌دهند که اسلام را معرفی کنیم.
ایشان افزودند: آقا در این مملکت تلویزیون آزاد و دست یک اسرائیلی [است‌]. او هر چه می‌خواهد بگوید؛ رادیو هم تبلیغاتش، برنامه‌اش را خودشان درست می‌کنند و چه می‌کنند؛ نه این مملکت، در ممالک اسلامی. حالا من بحثم در ممالک اسلامی است ــ می‌آیم سراغ مملکت خودمان ــ این حالا بحث در ممالک اسلامی است.
 
استعمار اسلام را یک حقیقت عقب‌افتاده معرفی می‌کند!
دست استعمار در ممالک اسلامی یکی از فعالیت‌ها را که می‌کند این است که اسلام را به یک حقیقت عقب‌افتاده کهنه‌شده معرفی کند. سران قوم می‌گویند کهنه‌پرستی است؛ ارتجاع است. اسلام را معرفی این طور می‌کنند.
 
بدتر از یهودی در ایران تلویزیون دارد، ولی تبلیغات ما آزاد نیست!
اینکه دیگر به کسی حرف زدن نیست؛ اینکه راجع به مصالح اسلام و مسلمین است؛ اینکه دیگر دعوای با شخص نیست، با همه است. این دعوا نیست؛ این نصیحت است؛ این خیرخواهی است؛ خدا می‌داند خیر شما را ما می‌خواهیم. خوب به ما هم یک دستگاه فرستنده بدهید؛ اجازه بدهید مسلمین خودشان یک دستگاه فرستنده درست‌ کنند، من ضامن می‌شوم که بر خلاف صلاح شما ــ خیلی ــ نباشد. بله، بر خلاف صلاح ارباب بزرگ‌ها هست و نمی‌گذارند؛ نخواهند گذاشت. اینجا باید «بدتر از یهودی»3 تلویزیون داشته باشد و هر طور دلش می‌خواهد تبلیغات بکند لکن تبلیغات ما آزاد نیست؛ «نمی‌شود؛ این مرتجعین نباید حرف بزنند»! آقا! کجایش ارتجاع است؟
 
«من در جیبم قرآن نیست، ولی مأمورین همه تو جیبشان قرآن است»/ کاسه از آش گرم‌تر است!
آقا! شما قرآن را نمی‌دانید چه هست؛ همین تو جیبشان گذاشته‌اند! من توی جیبم قرآن نیست لکن مأمورین همه تو جیبشان قرآن است! کاسه از آش گرم‌تر است! تو اعتقاد به قرآن داری؟! تو فقط می‌خواهی مرا بازی بدهی. تا صحبت می‌شود، آقا قرآن درمی‌آورد؛ از بالا یک قرآن نشان می‌دهد. شما قرآن را جیب گذاشتید، می‌خواهید قرآن از بین برود.
این حرف‌هایی که ما می‌زنیم ارتجاع است؟ اینکه ما می‌گوییم که همه شما با هم متحد باشید، نگذارید این ذخایرتان را از بین ببرند؟ بالاتر از آن ذخایر تحت‌الارضی، این ذخایر فوق‌الارضی است ــ این جوان‌های ماست. آقا، جوان‌های ما را دارند می‌برند خدا می‌داند؛ جوان‌های دول اسلامی را دارند می‌برند. یک دسته آمریکاست و یک دسته‌ نمی‌دانم کجاست و یک دسته کجاست؛ و یک دسته دیگری هم الآن دارند به اسرائیل می‌روند.
الآن در منزل من موجود است آن مجله دانشجویان، سازمان دانشجویان ایران در اسرائیل. الآن موجود است. آقا، این ذخایر ما این جوان‌ها هستند. این جوان‌های ما را دارند اغفال می‌کنند؛ دارند به آنها تزریق می‌کنند که هر بدبختی شما دارید از اسلام است.
 
هر دولتی می‌آید حزبی درست می‌کند/ اصلا در ایران حزب معنا ندارد!
آیت‌الله خمینی در ادامه به مسائل ایران پرداخته و افزودند: و اما راجع به مملکت خودمان. اینکه با یک روز و دو روز نمی‌توانیم ما صحبتش را بکنیم، بدبختی‌هایی که ما در مملکت خودمان داریم. دولت‌ها می‌آیند و می‌روند؛ هر دولتی هم می‌آید یک حزبی درست می‌کند ــ هر دولتی. شما از آن وقت تا حالا هر چه دیدید، یکی «حزب مردم» درست می‌کند، یکی حزب چی درست می‌کند، یکی «حزب ایران نوین» درست می‌کند، یکی حزب چه. هی حزب درست می‌کنند. اصلا در ایران حزب معنا ندارد.
مملکت یک حزبی اصلا معنا ندارد؛ حزب زوری معنا ندارد. سِجِل‌های مردم را از دهات می‌گیرند؛ رجوع‌ کنید به این دهات ببینید سجل‌هایشان را می‌گیرند نام‌نویسی می‌کنند در حزب. این بیچاره نمی‌داند «ایران نوین» اصلا یعنی چه! اطلاع از این ندارد، فضلا از اینکه آن اساسنامه را بفهمد؛ اصلا نمی‌فهمد این بیچاره «اساسنامه» چیست. این بیچاره‌ها را این بی‌دینها می‌خواهند جمع کنند در یک محیطی زنده‌باد بگویند؛ فقط همین. از این جمعیت بدبخت بیچاره این معنا را می‌خواهند که اجتماع کنند، یک اجتماع انبوهی از جمعیت‌ها بشوند، بعد دنبال اینها بیفتند و برایشان هورا بکشند و زنده‌باد بگویند. از اینها ــ بیچاره ــ همین قدر می‌خواهند.
 
دولت‌ها از حزب به‌وجود می‌آیند نه اینکه خودشان حزب درست کنند!
آنجاهایی که حزب هست، دولت‌ها از حزب وجود پیدا می‌کنند، نه اینکه اول دولت تشکیل بشود بعد حزب درست کند! بعد اتکا به آن پیدا کند! اینجا، خوب، شما می‌بینید اول دولت درست می‌شود. دولت هم به مجلس و به من و شما هیچ ربطی ندارد. اول دولت درست می‌شود. خودشان می‌گویند، من نمی‌گویم، خودشان می‌گویند ما به امر آمدیم و به امر می‌رویم؛ غلط هم هیچ کس نباید بکند؛ هیچ وکیلی هم غلط نکند. نمی‌کند هم! اول دولت تشکیل می‌شود؛ بعد که دولت تشکیل شد و سرنیزه دستش آمد، شروع می‌کند حزب درست می‌کند.
آن وقت هم یک حزبی است که دولت از حزب پیدا شده! دولت ما حزبی است! دولت آقایان حزبی است! آقا! این را برای کی می‌گویی؟! منِ آخوند می‌فهمم، دول عالم نمی‌فهمند اینها را؟! آنها می‌خواهند تو این طور باشی؛ می‌خواهند عقب‌افتاده باشی. دست بردارید آقا از این عقب‌افتادگی؛ مجد خودتان را حفظ کنید. اگر حزب می‌خواهید درست کنید، خوب، یک حزبی قبل از اینکه دولت شما پیش بیاید، یک حزبی درست کنید؛ و بعد هم حزب در مجلس، به طور[ی‌] که باید بشود، به طوری که قوانین اساسی و قانون اساسی و سایر قوانین اقتضا می‌کند، نماینده درست کنند؛ و بعد هم آقای وزیر، نخست‌وزیر متکی به نمایندگانی که از حزب پیدا شد و از جمعیت و از خواسته مردم و اینها پیدا شد؛ بعد می‌شود یک دولت متکی به حزب؛ متکی به ملت. اما شما اول دولتش را درست می‌کنید، اول نخست‌وزیرش درست می‌شود، بعد حزب درست می‌شود! این هم باز دولت حزبی است! اینها را که روزنامه‌ها نمی‌توانند بنویسند؛ شاید بخواهند بنویسند، اما غلط می‌کنند بنویسند! اینها نمی‌توانند که بنویسند.
 
افشای روابط رژیم شاه با اسرائیل!/ مزارع بسیار خوب ایران در دست اسرائیل است!
آیت‌الله خمینی در ادامه به افشای روابط حکومت با اسرائیل پرداخته و تصریح کردند: این وضع حزب ایران؛ آن وضع مجلس ایران که همه‌تان بهتر از من می‌دانید یا مثل من؛ آن وضع روابط با اسرائیلشان. هر وقت که اینها من را، یعنی هر وقت نه، یک دفعه‌اش را که من را ملاقات کرد یکی از این سران قوم، گفت: این اسرائیل تمام شد مسئله‌اش؛ اصلا رفت؛ مسئله تمام شد. من نمی‌دانم چه قدرتی دارند اینها به خلاف واقع گفتن ــ همچو قدرت دارند که من متوجه را اغفال می‌کنند. گفت اسرائیل تمام شد. بعد از آنی که اسرائیل تمام شده، الآن که من اینجا نشسته‌ام برای شما صحبت می‌کنم، مزارع بسیار خوب ایران ــ بسیاری‌اش ــ در دست اسرائیل است!
از ایلام به من نوشته‌اند که‌ مزارع خوب اینجا را داده‌اند اسرائیل چغندر بکارند. تابلویی زدند به کنار جاده که مزرعه نمونه ایران و اسرائیل! این آقایانی که اسرائیل را می‌گویند ما کنار زدیم. روزنامه اسرائیل که برای من آمده است، آورده‌اند، نوشته بود به اینکه سفیر اسرائیل در ایران، در تهران! آقایان می‌گویند که ما کاری نداریم به اسرائیل!!
 
خطر نفوذ صهیونیسم و بهائیت‌ در وزارتخانه‌ها!
ایشان در ادامه افزودند: آقا بترسید شما از اینها؛ یک جانورهایی‌اند اینها. در وزارتخانه موجود است؛ من انگشت رویش گذاشتم پیش یکی از وزرا، گفت نیست این طور. بعد شاهد برایش فرستادم؛ شاهد برایش فرستادم که با سند نوشته بود که این جوری است. الآن هم موجود است و من اسم کثیفش را نمی‌برم. در وزارتخانه موجود است؛ در عرض می‌کنم که ارتش موجود است. خوب، ای ارتش محترم! توی دهن اینها بزن؛ تو مسلمانی. صاحب‌منصبان ارتش، خوب بسیارشان مردم خوبی هستند؛ با من هم گاهی رابطه دارند؛ یعنی رابطه‌ای که پیغام می‌دهند. اینها بعضی‌شان خوب‌اند؛ خوب، جلو بگیرند از اینها؛ جلو بگیرند از یک اشخاصی که با مذهبشان مخالف‌اند؛ با تخت و تاجشان مخالف‌اند؛ با مملکتشان مخالف‌اند؛ با استقلالشان مخالف‌اند؛ با اقتصادشان مخالف‌اند. خوب، شما جلو بگیرید؛ بروید خواهش کنید که اینها را بیرون کنند؛ از بزرگ‌ترها خواهش کنید.
 
یک روز اینها را از بین خواهم برد، ولی امروز نمی‌خواهم تشنج بشود/ اگر میل به آرامش دارید خودتان اینها را از بین ببرید!
و الله من خیر شما را می‌خواهم. من می‌ترسم یک روزی چشمهایتان را باز کنید هستی شما را از بین ببرند اینها؛ من از این می‌ترسم. یا بگذارید ما آنها را از بین ببریم. من یک روز از بین می‌برم؛ من نمی‌خواهم تشنج بشود. شما که میل دارید آرامش باشد، خودتان از بین ببرید. اگر نبرید یک روزی می‌بینید که یک جوری، یک ورق دیگر پیش می‌آید؛ یک وقت یک طور دیگر می‌شود. آن وقت نه من می‌توانم جلویش را بگیرم نه شما می‌توانید جلویش را بگیرید. این اوضاعی است که ما مواجه با آن هستیم؛ و می‌بینید و می‌بینیم؛ و نمی‌دانم که چه بکنیم، نمی‌دانم که راه اصلاح چه است‏.4
 
پیشنهاد مأموران انتظامی به کمیسیون تدوین آیین‌نامه امور خلافی!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: مأموران انتظامی به کمیسیون تدوین آیین‌نامه امور اخلاقی پیشنهاد دادند لباس خانم‌ها نباید زیاد تنگ یا زننده باشد.
بر اساس این پیشنهاد خانم‌هایی که لباس زننده می‌پوشند باید تحت تعقیب قانونی قرار گیرند.
تدوین‌کنندگان آیین‌نامه امور خلافی هنوز در این مورد با مأموران انتظامی اختلاف سلیقه دارند.
متن ماده پیشنهادی در مورد لباس خانم‌ها به شرح زیر است: اگر خانم‌ها شلوار تنگ بپوشند و یا با لباس زننده و غیر طبیعی در معابر ظاهر شوند به دو تا ده روز حبس محکوم می‌شوند.
ماده دیگری نیز برای الحاق به آیین‌نامه پیشنهاد شده که به موجب آن هر آینه افرادی در اتومبیل معاشقه کنند و یا حرکاتی بر خلاف عفت عمومی از آنها سر بزند به پرداخت جریمه و حبس محکوم می‌شوند.
افسران کلانتری‌ها می‌گویند اگر این ماده به آیین‌نامه امور خلافی اضافه شود، بسیار خوب است؛ زیرا مأموران به سهولت می‌توانند از این قبیل اعمال خلاف جلوگیری نمایند و اکنون با آنکه چنین ماده‌ای در آیین‌نامه نیست مأموران اعمال بعضی از افراد و خانم‌ها را جنحه تشخیص داده و آنان را به دادگاه می‌فرستند.
 
99 درصد معلمان از وضع بیمه خود ناراضی هستند!
صبح امروز دکتر سام، معاون کل وزارت فرهنگ، طی یک مصاحبه مطبوعاتی درباره طرح جدید بیمه فرهنگیان و بیمه محصلین مطالبی در اختیار خبرنگاران گذاشت.
معاون کل وزارت فرهنگ گفت: چون 99 درصد از فرهنگیان از وضع بیمه خود نگرانی داشتند از این جهت ما طرح جدیدی برای بیمه فرهنگیان تهیه کرده‌ایم که این طرح شامل بیمه فرهنگیان، زن و فرزند آنان خواهد بود.
 
الحاق ایران به موافقت‌نامه‌های بین‌المللی
امروز آقای اردلان، دبیر کل ملی یونسکو در ایران، اظهار داشت: به زودی لوایح قانونی الحاق ایران به چند قرارداد و موافقت‌نامه مهم بین‌المللی که به وسیله یونسکو تنظیم شده است برای تصویب تقدیم مجلسین خواهد شد.
 
میهمانی به افتخار کاریکاتوریست مشهور!
دیشب به مناسبت موفقیتی که محسن دولو، کاریکاتوریست در کنگره کاریکاتوریست‌ها در کانادا پیدا کرده بود از طرف انجمن مطبوعات ضیافتی به شام در باشگاه ایران جوان ترتیب یافته بود.
منصور، نخست‌وزیر، و عده‌ای از آقایان وزیران و مدیران مطبوعات در این میهمانی شرکت داشتند.
 
مرحله دوم اصلاحات ارضی در آذربایجان غربی اجرا می‌شود!
عباس سالور، معاون وزارت کشاورزی و سرپرست سازمان اصلاحات ارضی، فردا به مهاباد و رضائیه مسافرت خواهد کرد.
سرپرست سازمان اصلاحات ارضی در رضائیه آغاز مرحله دوم اصلاحات ارضی را اعلام خواهد کرد و مقدمات اجرای قانون را فراهم خواهد ساخت.
پس از رضائیه، سومین منطقه‌ای که مرحله دوم قانون اصلاحات ارضی در آنجا اجرا می‌شود آذربایجان شرقی است که آقای سالور آن را در تبریز اعلام خواهد کرد.
به این ترتیب مرحله دوم اصلاحات ارضی پس از استان کردستان، در استان‌های آذربایجان غربی و شرقی به تدریج اجرا می‌شود.5
 
روزنامه اطلاعات، 18 شهریور 1343، صفحه 1
 
https://iichs.ir/vdcdsf0f.yt0ko6a22y.html
iichs.ir/vdcdsf0f.yt0ko6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما