رضا سرحدی

    تلاش‌های علمی برای تبیین حجاب؛

    دال مرکزی رسائل حجابیه

    اوج تدوین مقاله، رساله و کتاب درباره مسئله حجاب از زوایای مختلف فقهی و اجتماعی به سال‌های 1290 تا 1347 توسط عالمان دینی برمی‌گردد، اما چرا این رسائل نوشته شدند و دال مرکزی آنها چه بود؟
    1400/7/25 13:31

    نگاهی به زندگی سیاسی آیت‌الله عبدالکریم زنجانی؛

    اندیشمند وحدت

    او در سال 1318، سخنرانی تندی علیه تهدید صهیونیست‌ها در مسجدالاقصی ایراد کرد که به «خطبه الناریه» (سخنرانی آتشین) معروف شد
    1400/7/23 13:51

    تأثیر رحلت آقا مصطفی خمینی بر نهضت انقلابی مردم ایران؛

    روشنایی‌بخش مسیر انقلاب اسلامی

    نعمت‌الله نصیری، رئیس ساواک، گزارش‌های متعددی از برگزاری مراسم ترحیم آقا مصطفی خمینی و ارسال تلگراف به امام خمینی به شاه داد. شاه پس از بررسی آنها به نصیری گفت: حالا دیگر باید جنگ را علنی کرد با روحانیون؛ به‌خصوص آقای خمینی. بروید یک مقاله تهیه کنید
    1400/7/19 10:00

    نحوه تقابل شخصیت‌های روحانی با رضاشاه؛

    مبارزه دامنه‌دار

    ورود خانواده بدحجاب شاه به حرم حضرت معصومه باعث اعتراض دوباره حاج شیخ محمدتقی بافقی یزدی به سیاست‌های رضاشاه شد. آیت‌الله بافقی پیامی با این مضمون به زنان دربار فرستاد: «اگر مسلمان هستید چرا با این وضع به اینجا آمدید، و اگر مسلمان نیستید اصلاً چرا به اینجا آمده‌اید؟»
    1400/6/29 20:30

    شکنجه در حکومت پهلوی؛

    از زندانِ وحشت به حکومتِ وحشت

    پس از قدرت‌گیری رضاشاه، شکل شکنجه تا حدودی تغییر کرد. این شکل نوین تا ایجاد ساواک ادامه یافت، اما تأسیس ساواک نقطه گسست جدی در الگوهای شکنجه بود
    1400/6/13 22:52

    نگاهی به زندگی مرتضی علوی؛

    تراژدی یک مبارزه

    مرتضی علوی را به جرم «اهانت به اعلیحضرت» محاکمه کردند و پس از آن اجازه فعالیت در برلین نیافت. از این زمان بود که تراژدی زندگی او آغاز شد
    1400/6/12 18:20

    جنگ نرم در اثنای نبرد در جبهه‌ها؛

    نقش امواج رادیویی در سقوط رضاشاه

    آلمان که در جامعه ایران نفوذ گسترده‌ای یافته بود از طریق امواج رادیو حضور و فعالیت عُمال خود را در خاک این کشور توسعه می‌بخشید؛ در طرف مقابل، انگلیس نیز با کمک رادیو دهلی به آلمانی‌ها و به دولت ایران می‌تاخت، اما این تمام ماجرا نبود و با ورود نیروهای متفقین به ایران، جنگ رادیوها وارد مرحله تازه‌ای شد
    1400/5/24 17:39

    بی‌بی‌سی چگونه به نقد رضاشاه پرداخت؟

    بازوی جنگِ نرم انگلیس

    رادیو برلین، که خبرهای مربوط به جنگ و پیشروی قوای آلمان را پخش می‌کرد، با صدای گوینده معروف بهرام شاهرخ، که بعد از پایان جنگ به ایران آمد و به مقامات مهمی هم رسید، جاذبه زیادی داشت و خبرهای رادیو برلین دهان به دهان بین مردم پخش می‌شد. برنامه فارسی رادیو بی‌بی‌سی در واقع برای مقابله با برنامه فارسی رادیو برلین و تبلیغات آلمانی‌ها در ایران، که در آن زمان نفوذ و محبوبیت زیادی در ایران داشتند، به‌وجود آمد
    1400/5/19 10:45

    رویکرد نشریه کاوه به آینده ایران؛

    از فرنگی‌مآبی تا استبداد منور

    کاوه تأکید داشت که «ایران باید ظاهرا و باطنا و جسما و روحا فرنگی‌مآب شود و بس». پس از آن، نه تنها ایران آباد و خوشبخت می‌شود، بلکه از خطراتی که در آن واقع است و از خطرات آینده و دوباره زنده شدنِ روس و سایر تجاوزها خلاص می‌شود...
    1400/5/10 12:22

    تکنیک‌های متفاوت؛ تداوم استعمار؛

    چگونگی سلطه انگلستان بر خلیج فارس

    حضور بریتانیا در خلیج فارس امکان سیطره مؤثر هرگونه قدرت یا دولت محلی را بر این منطقه از بین برد. تفوق بریتانیا در خلیج فارس، در واقع مانع از آن شد که مبارزه منطقه‌ای و تکامل «طبیعی» به پیدایش یک قدرت منطقه‌ای عمده در خلیج فارس منجر شود
    1400/4/26 12:50

    نگاهی به تجهیزات سنگین ارتش رضاشاهی؛

    سلاح‌های سنگین در ارتش بی‌روح؛

    ارتش مدرن رضاشاه گسترده و به مراتب مجهزتر از نیروهای نظامی ایران تا پیش از این دوره بود، ولی به لحاظ کارایی ناقص و از لحاظ روحیه در سطح نازلی قرار داشت. به‌رغم وجوه عظیمی که همه‌ساله صرف هزینه‌های ارتش می‌شد افراد وظیفه در شرایط بسیار بدی به‌سر می‌بردند؛ در سال 1310، ماهانه مبلغ ناچیز 7 قران را دریافت می‌کردند. آنها در شرایط جسمانی و توانایی رضایت‌بخشی به‌سر نمی‌بردند و در هر شرایط جّوی کار می‌کردند. سوءتغذیه و مسکن نامناسب همراه امکانات ناکافی پزشکی و بهداشتی از مشکلات دیگری بود که این دسته با آن درگیر بودند.
    1400/4/20 14:04
152

تماس با ما تماس با ما : 38-22604037(9821+) ارتباط با ماInfo@iichs.ir
کلیه حقوق این سایت متعلق به موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران می باشد.
درج مطالب در سایت لزوماً به معنی تایید آن نیست.
استفاده از منابع این سایت با ذکر ماخذ مجاز است.