سیدمرتضی حسینی

    تصویر حکومت پهلوی در کتاب‌های درسی؛

    متن‌خوانی و سفیدخوانی کتاب‌های درسی دوره پهلوی دوم

    کتاب‌های درسی دوره پهلوی دوم را می‌توان در دوره مجزا بررسی کرد؛ زیرا با اشغال ایران در جنگ جهانی دوم، دولت توانی برای تألیف و چاپ کتاب‌های درسی نداشت و این وضعیت تا 18 اسفند 1341 و تصویب‌نامه هیئت وزیران درباره تألیف و نشر کتاب‌های درسی ادامه داشت
    1398/9/5 09:22

    نگاه جنبش‌های دانشجویی خارج از کشور به پهلوی

    حکومت پهلوی در منظر دانشجویان ایرانی آن سوی آب‌ها

    در سال 1307ش، مجلس شورای ملی قانون اعزام دانشجو به اروپا را تصویب کرد. طبق این قانون، هر سال صد دیپلمه و فارغ‌التحصیل مؤسسات آموزش عالی با هزینه دولتی به خارج اعزام می‌شدند. به‌تدریج این دانشجویان تحت تأثیر فضای سیاسی ـ اجتماعی اروپا قرار گرفتند و وارد مباحث سیاسی ـ اقتصادی شدند و حکومت ایران و جهت‌گیری نسبت به آن، به یکی از دغدغه‌های آنها بدل شد
    1398/8/23 08:00

    نگاهی به ستاد بزرگ ارتشتاران

    کارکردهای ستادی که در رأس ارتش قرار داشت

    در سال 1344 به فرمان محمدرضا پهلوی نیروهای سه‌گانه زمینی، هوایی و دریایی ستادهای جداگانه‌ای تشکیل دادند که این ستادها تابع «ستاد بزرگ ارتشتاران فرمانده» یا «ستاد بزرگ ارتشتاران» بود
    1398/8/8 10:52

    فراماسونری در دوره پهلوی دوم؛

    غیرسیاسیونی که در بطن سیاست بودند

    فهرست اسامی لژ همایون نشان می‌دهد امیر قاسم اسکندرانی، وزیر پست و تلگراف، رضا جعفری، وزیر فرهنگ، همچنین متین دفتری، علی سهیلی، سفیر ایران در لندن و مدیر کل گمرک، نمایندگان مجلس، رئیس آژانس یهود و معاون مهاجرت اسرائیل در ایران و تعداد دیگری از مناصب متعدد حکومتی در این لژ عضو بودند
    1398/7/11 12:27

    فراماسونری و نقش آن در حکومت رضاشاه؛

    فعالیت زیرپوستی لژنشینان عصر پهلوی اول

    فراماسونری سازمانی مرموز است که ماهیت آن پنهان‌کاری و رازگونگی است. ماهیت پنهان این تشکیلات موجب شده است فعالیت‌های جاسوسی و سیاسی آنها در لوای غیرسیاسی بودن آن انجام شود. در ایران نیز اعضای این تشکیلات از دوره قاجار به بعد فعال بوده‌اند که نمونه آن مقطع تاریخی سلطنت پهلوی اول است.
    1398/7/3 10:24

    بررسی ایده دولت آشتی ملی شریف‌امامی با نگاه به 17 شهریور 1357؛

    سرنوشت آخرین برگ برنده شاه

    افزایش اعتراضات و تظاهرات وسیع و سلسله‌وار مردم در شهرهای مختلف از اواخر سال 1356، شاه را که سردرگم وضعیت موجود بود، در شهریور سال 1357 تسلیم فشار نیروهای خواهان حل مسالمت‌آمیز بحران کرد و به تغییر نخست‌وزیر واداشت؛ نخست‌وزیری که با شعار تشکیل دولت آشتی ملی بر سر کار آمد
    1398/6/16 13:02

    روایتی از مقاومت مردمی در برابر بیگانه؛

    کلام آخر عاشقان بی‌نشان و بانشان ایران

    واکنش مردمی نسبت به ارتباط نابرابر دول انگلیس و روس با ایران عصر قاجار که به استثمار اقتصادی و سیاسی کشور در قرن نوزدهم انجامید، در شکل مقاومت‌های خودجوشی نمود یافت که در برهه‌های گوناگون به شکل خاصی ظهور و بروز پیدا کرد
    1398/6/12 11:25

    نگاهی به وضعیت ژئوپلتیک ایران در آغاز جنگ؛

    بحران اقتصادی جهانی چگونه ایران را درگیر جنگ کرد؟

    در سال 1929م، بحرانی اقتصادی جهان را در نوردید و پیامدهایی منفی بر روابط بین‌الملل بر جای گذاشت. یکی از پیامدهای این بحران عدم توازن قوا به سود کشورهای استعمارگر بود که شرایط را برای یک جنگ جهانی دیگر فراهم کرد، اما چرا ایران که با آغاز جنگ جهانی دوم اعلام بی‌طرفی کرده بود، از پیامدهای آن در امان نماند؟ آیا صرف حضور نیروهای آلمانی در ایران باعث درگیر شدن این کشور در چنین جنگی شد؟
    1398/6/10 10:17

    به مناسبت سالمرگ تیمور بختیار؛

    سرنوشت شوم بختیار را چه کسی رقم زد؟

    در فرودین 1336، سازمان ساواک کار خود را شروع کرد. رئیس ساواک، معاون نخست‌وزیر محسوب و به فرمان شاه منصوب می‌شد. نخستین انتخاب شاه، تیمور بختیار بود؛ فردی که با وجود ترقی رتبه، از سال 1339 در فرود قدرت افتاد و در سال 1349 به سرنوشتی شوم دچار شد
    1398/5/20 08:00

    بررسی چرایی حمایت مستبدان و مخالفان از مشروطه

    پوستین‌های وارونه

    در دوره مشروطه، عده‌ای از مستبدان و مخالفان مشروطه به‌تدریج به لباس مشروطه‌خواهی درآمدند؛ چنان‌که در میان نام نمایندگان داارلشورا آنچه دیده می‌شود وثوق‌الدوله‌ها و مخبرالملک‌ها و دیگر لقب‌های این‌گونه است، هرچند شاید آنها مردانی مشهور و در کار خود خبره بودند، اما «آیا اینان را دل به کشور و توده می‌سوخت و هواخواه مشروطه بودند؟»
    1398/5/14 10:55
43

تماس با ما تماس با ما : 38-22604037(9821+) ارتباط با ماInfo@iichs.ir
کلیه حقوق این سایت متعلق به موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران می باشد.
درج مطالب در سایت لزوماً به معنی تایید آن نیست.
استفاده از منابع این سایت با ذکر ماخذ مجاز است.