محمداسماعیل شیخانی

    به مناسبت تصویب لایحه انجمنهای ایالتی و ولایتی؛

    پایان عصر محافظه‌کاری پهلوی دوم در برابر روحانیت

    در نامه علمای تهران نسبت به تصویب لایحه انجمنهای ایالتی و ولایتی آمده بود: « می خواهیم بپرسیم مگر دولت برای سرنوشت یک ملت می‌تواند با تصویبنامه قانون بگذراند؟ مگر با نبودن نمایندگان واقعی مردم می‌توان برای سرنوشت یک ملت قانون گذراند؟ این عمل در دنیا عمل ظالمانه‌ای است».
    1397/7/17 06:00

    نگاهی به سیاستهای اقتصادی دولت مصدق؛

    اقتصاد بدون نفت؛ برهه فراموش شده تاریخ ایران

    دولت مصدق از طریق دیگری نیز سمت و سوی مردمی اقتصاد بدون نفت خود را دنبال کرد و آن این بود که برای مثال وی در تنظیم بودجه سال ۳۲ به برنامه مالى دولت سمت مثبت طبقاتى نیز داد زیرا در بخش اول بودجه سال ۱۳۳۲ این‌گونه تصریح شده بود که «تا آنجا که ممکن است درآمدهاى دولت از طریق مالیاتهاى مستقیم که تحمیل بر طبقات متمکن مى‌شود، تأمین شده باشد».
    1397/6/17 06:00

    رویکرد نظری و عملی انگلستان به شرق؛

    لرد جرج کرزن؛ تئوری‌پرداز سلطه مطلق انگلستان بر ایران

    اوج فعالیت استعماری کرزن در باب ایران را باید در قضیه قرارداد ۱۹۱۹ میان وثوق الدوله و سرپرسی کاکس جستجو کرد. کرزن در این برهه براساس سیاست مصوب دستگاه سیاست خارجی انگلستان به دنبال این بود که روش و نظام مستشاری را جایگزین قیمومیت مستقیم انگلستان بر ایران کند زیرا عملا در این زمان انگلستان نمی‌توانست به صورت مستقیم بر ایران سلطه داشته باشد.
    1397/5/3 06:00

    گزارشی تحلیلی از جشنهای ۲۵۰۰ ساله؛

    آتش‌بازی در تخت جمشید

    در 20 مهرماه 13۵۰، جشنهای ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی با هزینه‌ای در حدود ۳۰۰ میلیون دلار برگزار شد تا محمدرضاشاه هم اهداف داخلی خود را تحقق بخشد و هم به اهداف بین‌المللی‌اش جامعه عمل بپوشاند، اما با نگاهی به آنچه در این مراسم رخ داد می‌توان طنزهای تاریخی فراوانی یافت که به برخی از آنها در متن زیر اشاره شده است.
    1397/4/23 06:00

    سازمان پرورش افکار به دنبال چه بود؟

    فرصتی برای تبلیغ ملی‌گرایی افراطی

    رضاشاه رژیم تبلیغاتی ایتالیای فاشیستی و آٖلمان نازی را در تشکیل این سازمان مدنظر قرار داده و الگوی فرهنگی آنها را لحاظ کرده و تلاش داشت از طریق تشکیل این سازمان القائات فکری را در دستور کار قرار دهد؛ البته وی قبلا و در سال ۱۳۱۰ ماکت کوچک‌تری از این سازمان را با عنوان سازمان تنویر افکار عامه با محوریت آموزش و پرورش تجربه کرده بود...
    1397/4/12 06:00

    بررسی روابط ایران و کشورهای اروپای شرقی؛

    در حاشیه جنگ سرد

    توسعه صنایع سبک و سنگین در ایران خواسته دیرینه‌ای بود که آمریکاییها همواره از کمک به ایرانیها برای تحقق آن سرباز می‌زدند و برای مثال بارها و بارها از توسعه صنایع ذوب آهن ایران امتناع کرده بودند. همین مهم سبب شد برای توسعه این صنایع، نگاه ایران به اروپای شرقی معطوف شود.
    1397/4/2 06:00

    نگاهی به مولفه‌های توسعه دهه 1340

    الگوی توسعه بدون مشارکت

    حکومت پهلوی در دهه ۴۰ نماد دستگاهی بود که همه کار می‌کرد: آنها تولیدکننده؛ توزیع کننده و یگانه منبع قدرت و ثروت بودند و تمامی مجاری مشارکت نیز در این زمینه بسته شده بود.
    1397/3/5 06:00

    نگاهی به سیاست خارجی نیکسون در قبال ایران؛

    منافعی که آمریکا از ژاندارمی شاه به‌دست آورد

    سیاست دوستونی نیکسون در منطقه خیلج فارس را می‌توان اقدامی برای پایان دادن البته ظاهری آمریکاییها نسبت به دخالت در امور داخلی‌ سایر مناطق قلمداد کرد تا از این طریق رضایت بیشتری در میان افکار عمومی آمریکا به دست آورد.
    1397/2/18 06:00

    نگاهی به زندگی سیاسی سید ضیاء‌الدین طباطبایی؛

    آمیزه سوسیالیسم و پوپولیسم

    وی در تمام این مدت تلاش کرد تا انگلیسیها را همواره از خود راضی نگه دارد، اما در راستای سیاست دوگانه‌اش تمایل داشت تا انگلوفیل بودنش پنهان باقی بماند؛ برای همین بود که با یک دست انگلیسیها را پس می‌زد و قرارداد 1919 را لغو کرد و با دست دیگر آنها را به سوی خود می‌خواند و به آنان اطمینان می‌داد که لغو قرارداد منافاتی با استخدام مستشار انگلیسی ندارد...
    1397/2/9 12:21

    ایالات متحده و مسئله کمونیسم در ایران؛

    فوبیای سرخ آمریکاییها

    آمریکا مصدق را مانند یک ساعت شنی می‌بینند که لحظه به لحظه ممکن است بخش وسیع‌تری از منافع آنان را در اختیار کمونیستها قرار دهد.
    1397/2/4 06:00

    کاربست مفهوم غربزدگی در "مدیر مدرسه" جلال آل احمد

    داستان مدیر مدرسه؛ از فرنگی‌مآبی تا ناکارآمدی

    مناسبات میان سه گانه مدیر، مدرسه و معلمان بهترین توصیف از شرایط کلی جامعه آن روز ایران است؛ در واقع می‌توان به‌گونه‌ای استعاری، مدرسه را نماد جامعه و مدیر را نماد روشنفکری ناتوان و معلمان را نماد روشنفکرنمایانی غربزده تلقی کرد که در وضعیت غربزدگی گرفتار آمده‌اند.
    1396/12/20 06:00
39

تماس با ما تماس با ما : 38-22604037(9821+) ارتباط با ماInfo@iichs.ir
کلیه حقوق این سایت متعلق به موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران می باشد.
درج مطالب در سایت لزوماً به معنی تایید آن نیست.
استفاده از منابع این سایت با ذکر ماخذ مجاز است.