سیدمرتضی حافظی

    کودتای 28 مرداد و مسئله دست‌نشاندگی؛

    چگونه سیاست موازنه منفی به حاشیه رفت؟

    روزنامه «نیویورک‌تایمز» در سرمقاله خود که پس از کودتا منتشر شد، چنین بیان کرد: اینک کشورهای درحال‌توسعه سرشار از منابع غنی، با بهای سنگینی که یکی از آنها باید بپردازد، از ملی‌گرایی تعصب‌آلود درس عبرتی می‌گیرند. مصدق‌های دیگر سراسر جهان، پیش از اقداماتی مانند اداره منابع خود، باید احتیاط کنند؛ زیرا منابع آنان یقینا به ما تعلق دارد نه خودشان
    1401/2/10 23:58

    هژمونی مذهب در دوران پسامشروطیت؛

    اولین سنگ بناهای انقلاب اسلامی

    با کودتای 3 اسفند 1299 دستاوردهای مشروطه بر باد رفت. با وجود آن، روشنفکران به سمت رضاشاه متمایل شدند، اما علما به رضاخان بدبین بودند. اگرچه به دلیل سرکوب و اختناق شدید، فضا همانند دوران مشروطه برای فعالیت‌های سیاسی فراهم نبود، حضور روشنگر علما در سراسر دوره پهلوی اول، اولین سنگ بناهای انقلاب اسلامی به‌شمار می‌آید
    1400/12/12 08:00

    رگه‌هایِ فاشیستی رژیم پهلوی دوم؛

    فلسفه پنهان در نطق «کوروش! آسوده بخواب که ما بیداریم»

    محمدرضا پهلوی در 20 مهرماه ۱۳۵۰، در برابر مقبره کوروش در پاسارگاد قرار گرفت و خطابه معروف خود را قرائت کرد: «کوروش! آسوده بخواب که ما بیداریم!...» و با این خطابه کوشید «فلسفه پنهان پشت حکومت خود» را آن هم فقط به غربی‎‌ها بفهماند
    1400/11/5 13:32

    مسئله بحران مشروعیت در دوره محمدرضا پهلوی؛

    پشت صحنه سیاست در رژیم پهلوی

    بحران مشروعیت هنگامی روی داد که رژیم پهلوی نتوانست از آشکار و برملا شدن صحنه پنهان سیاست جلوگیری کند و پشت صحنه آن بر همگان روشن شد
    1400/10/29 13:49

    پهلوی دوم و ایجاد نظام نوین سرکوب؛

    استبدادگرایی به شیوه دموکراتیک!

    نظام اقتدارگرا در دوره محمدرضا پهلوی، همانند دوره‌های پیشین، مبتنی بر ابزار و ادوات عینی سرکوب و شکنجه نبود، بلکه در دل ِ نهادهایِ دموکراتیک پنهان شده بود
    1400/10/25 14:31

    بررسی موضوعات محل بحث و بررسی علامه طباطبائی و هانری کربن؛

    پاسخ علامه طباطبائی به پرسش فیلسوف فرانسوی

    هانری کربن، فیلسوف فرانسوی، مانند تمام فیلسوفان ذهنش درگیر پرسش بود، اما پرسشی که او را روانه ایران کرد و پای صحبت علامه طباطبائی نشاند این بود که چرا سکولاریزاسیون الهیاتی و فلسفی رخ‌داده در غرب، در جهان تشیع و اسلام رخ نداد؛ پرسشی که پاسخ علامه به آن باعث شد کربن نگاه دیگری به مذهب تشیع پیدا کند
    1400/10/14 00:22

    نگاهی به رویکرد حوزه نجف در انقلاب مشروطه؛

    آنچه نظر شیخ مازندرانی را به آیت‌الله یزدی نزدیک کرد

    آیت‌الله عبدالله مازندرانی از علمای حوزه نجف بود که با شروع حرکت مشروطه‌خواهی در ایران، به حمایت از آن برخاست، اما آیت‌الله سیدمحمدکاظم طباطبائی یزدی در نقطه مقابل او قرار داشت و نظر مساعدی نسبت به مشروطه نداشت، اما با وجود این اختلاف نظر، در گذر زمان شیخ عبدالله مازندرانی با آیت‌الله یزدی همراه شد
    1400/9/16 23:20

    قیام 15 خرداد و شکل‌گرفتنِ گفتمان اسلامی؛

    اولین گام‌های هژمونی مذهب در مبارزه

    در تاریخ معاصر ایران، گفتمان‌هایی مانند ملی‌گرا، چپ و... سربرآوردند، اما چگونه شد که با حضور گفتمان انقلاب اسلامی در عرصه مبارزه، تمام این گفتمان‌ها از میدان بیرون شدند؟
    1400/9/10 13:51

    مناسبات امام خمینی و آیت‌الله بروجردی؛

    یک هدف؛ دو رویکرد

    آیت‌الله بروجردی و امام خمینی هر دو از مراجع عالی‌قدر تشیع هستند. با وجود اشتراک نظرهای فراوان این دو مرجع، که از تلاش برای عظمت و اعتلای اسلام در سایه وحدت مسلمانان ریشه می‌گرفت، درباره نحوه برخورد با نظام سیاسی وقت میان آنها تفاوت‌هایی مشاهده می‌شود که از یک سلسله تغییرات ریشه می‎گرفت
    1400/8/29 09:28

    زندگی و زمانه شیخ مرتضی انصاری؛

    اسوه فضیلت

    نام او با دو کتاب بسیار ارزنده فرائد الاصول و المکاسب در اصول و فقه گره خورده و درواقع بـا این دو اثر جاودان، در پهنه معارف اصیل اسلام جاودانه شده است
    1400/8/22 19:49
99

تماس با ما تماس با ما : 38-22604037(9821+) ارتباط با ماInfo@iichs.ir
کلیه حقوق این سایت متعلق به موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران می باشد.
درج مطالب در سایت لزوماً به معنی تایید آن نیست.
استفاده از منابع این سایت با ذکر ماخذ مجاز است.