مطالب مرتبط با واژه 'رضاشاه'

    ناسیونالیسم قلابی رضاخانی؛

    «ناسیونالیسم بی‌جاساز» چگونه در ایران رسمیت یافت؟

    در برخی رسانه‌ها، سلطنت پهلوی، دوره ملی‌گرایی و احیای شکوه تاریخ باستان ایران معرفی می‌شود و همراه این القائات، تصاویری از حضور رضاخان در تخت جمشید یا جشن‌های 2500ساله به نمایش درمی‌آید، اما هیچ‌گاه به این پرسش پاسخ داده نمی‌شود که چرا با وجود این ملی‌گرایی، هویت ملی تحقیر و دستاوردهای مشروطه با استبداد منور نابود شد؛ پرسشی که از تناقضی نهفته خبر می‌دهد و ما را به مفهوم «ناسیونالیسم بی‌جاساز» رهنمون می‌سازد
    1399/11/1 13:06

    مبارزات بهلول گنابادی با رضاشاه؛

    حادثه مسجد گوهرشاد چگونه رقم خورد؟

    مسجد گوهرشاد یکی از نقاط تاریک دوران حکمرانی رضاشاه در مبارزه با ارزش‌ها و اعتقادات دینی مردم ایران است؛ حادثه‌ای که در تیرماه 1314ش در مشهد اتفاق افتاد و یکی از جدی‌ترین مبارزات مردمی علیه سیاست‌های ضددینی رضاشاه به‌شمار می‌‎آید، اما ماجرا پیش از حادثه مسجد گوهرشاد آغاز شده بود
    1399/10/30 08:00

    نگاهی به قیام حاج‌آقا نورالله اصفهانی در مهر 1306؛

    نخستین رویارویی جدی روحانیان با گفتمان پهلوی اول

    پس از کودتای 3 اسفند 1299، بودند روحانیانی که در فصول مهم تاریخی، در مقابل رضاخان ایستادند، اما این ایستادگی‌ها با بسیج عمومی و قیام همراه نبود. نخستین باری که روحانیان به رویارویی با گفتمان پهلوی اول دست زدند و همراه قشرهای مختلف مردم، متعرض اقدامات او شدند نه سال 1314 (قیام مسجد گوهرشاد)، بلکه مهر 1306 بود که چرایی و چگونگی شکل‌گیری آن اهمیت بسیار دارد
    1399/10/29 11:44

    نگاهی به اقتصادی شدن دولت در دوره پهلوی اول؛

    سرنوشت اصلاحات اقتصادی علی‌اکبر داور

    در اواخر دوران مشروطه، به دلیل وضع آشفته اقتصادی کشور، اصلاح اقتصادی یکی از شعارهای مهم روشنفکران به‌شمار می‌آمد. در این اوضاع، علی‌اکبر داور ایده‌های اقتصادی خود را مطرح کرد و زمانی که به وزارت مالیه رسید کوشید آنها را عملی کند، اما در اغلب پژوهش‌های تاریخی به نقش داور در اصلاحات قضایی توجه شده و نظرهای اقتصادی او ناشناخته مانده است
    1399/10/24 15:30

    چرایی تغییر موضع ملک‌الشعرای بهار نسبت به رضاخان؛

    تعاملی که به تقابل منجر شد

    محمدتقی (ملک‌الشعرا) بهار یکی از روشنفکران و اصلاح‌طلبانی بود که در هنگامه وقوع کودتای 1299ش به حمایت از رضاخان پرداخته و زبان و قلم به تمجید از او گشود، اما چرا پس از مدت کوتاهی، مواضع فکری و سیاسی خود را تغییر داد و به جرگه مخالفان و منتقدان رضاخان پیوست؟
    1399/10/22 09:50

    «محمدعلی فروغی، رضاخانِ سوادکوهی و روایت یک شاه‌تراشی برای ایران» در گفت‌وشنود با قاسم تبریزی

    اگر رضاخان مستقل و ملی بود، چرا تن به ذلت و حقارتِ تبعید داد؟

    در اسفندماه پیش روی، برکشیدن رضاخان صدساله می‌شود! هم از این روی مناسب است که در باب این مقوله، بیشتر سخن گفته شود! گفت‌وشنود پی‌آمده، زمینه‌های این گزینش و نقش محمدعلی فروغی در آن را کاویده است؛ امری که در زمره یکی از ابتدایی‌ترین مدخل‌ها، در این فقره به‌شمار می‌رود.
    1399/10/21 13:02

    زندگی سیاسی و نظامی سپهبد احمد امیراحمدی؛

    چه شد که قصاب لرستان رئیس اداره اصلاح نژاد اسب شد؟

    اگرچه برخی تحلیل‌ها دلیل بی‌مهری رضاشاه نسبت به امیراحمدی را مال‌اندوزی وی در جریان مأموریت‌های جنگی و کسب غنائم بی‌شمار و عدم تقدیم آن اشیای گران‌قیمت به رضاشاه عنوان می‌کنند، اما فاصله زمانی آن حوادث با برکناری امیراحمدی، حکایت از ماجرای دیگری دارد
    1399/10/19 10:00

    مروری بر اندیشه‌های سیاسی اسدالله خرقانی؛

    پیشگام سلفی‌گری در ایران

    او با طرح لزوم بازگشت به چهار دهه نخست ظهور و بسط اسلام در حجاز و عراق به دنبال تغییراتی در مذهب و دیانت بود که ادعاهای متفکران هوادار ابن تیمیه را به یاد می‌آورد و از تأثیرپذیری او از سلفیه و آموزه‌های آنان حکایت می‌کند
    1399/10/18 08:00

    کشف حجاب به روایت خاطرات؛

    از پاره کردن دشداشه‌ها تا تعقیب زنان باحجاب

    یکی از منابعی که اطلاعات ذی‌قیمتی درباره نحوه اجرای سیاست کشف حجاب به‌دست می‌دهد خاطرات است؛ به‌ویژه خاطراتی که توسط مسئولان دولتی زمان رضاشاه نوشته شده است؛ چراکه با بررسی این دست خاطرات، حلقه‌های مفقوده میان اوامر حکومتی و واکنش جامعه روشن می‌گردد
    1399/10/16 11:13

    میزان استقلال کارگزاران عصر رضاشاهی؛

    مسئولیت بدون استقلال!

    در زمان رضاشاه پهلوی هیچ کس قدرت مستقلی نداشت. هر کاری را باید به شاه گزارش می‌دادند و هر دستوری را که می‌داد، بایستی اجرا می‌شد
    1399/10/15 16:00
352

تماس با ما تماس با ما : 38-22604037(9821+) ارتباط با ماInfo@iichs.ir
کلیه حقوق این سایت متعلق به موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران می باشد.
درج مطالب در سایت لزوماً به معنی تایید آن نیست.
استفاده از منابع این سایت با ذکر ماخذ مجاز است.