نکته‌ها و اشاره‌ها

هشدار علم به شاه در مورد دخترک خل‌وضع!

...بعد رفتم میهمانی را که قرار است شاه امروز بعدازظهر ملاقات کند ببینم. به نظرم آمد که دخترک یا خل‌وضع است یا درست و حسابی مایه دردسر،‌ شاید هم هر دو. به شاه هشدار دادم که مواظب باشد. سر شام مرا به کناری کشید و به من اطمینان داد که خیلی بااحتیاط رفتار کرده...
    1397/12/22 16:00

وکلای مجلس شاهنشاهی و تئاتر هویدا!

شاه امروز وارد تهران شد و مورد استقبال جمعیت کثیری قرار گرفت. کلیه وکلای مجلس جهت استقبال در فرودگاه حاضر بودند. چه اتلاف وقتی. فکر می‌کنند چه کسی را مسخره کرده‌اند؟ قطعا‌ نه عامه مردم ایران را که خوب می‌دانند چطور چنین جمعیتهایی به‌اصطلاح،‌ خودبه‌خود،‌ اجتماع می‌کنند؛ و نه وسایل ارتباط جمعی خارجی را که نسبت به چنین رویدادهایی بی‌تفاوت هستند.
    1397/12/20 16:00

روایت اعلیحضرت از امرای ارتش خود!

شرف‌یابی... گزارش دادم که تیمسار م... در بیمارستانی در پاریس بستری شده است. شاه به من دستور داد که حتماً کلیه مخارج معالجه‌اش را بپردازیم. "لازم بود این شخص تنبیه شود، اما این دلیل نمی‌شود که تا گور دنبالش باشیم." بعد از مکثی کوتاه،‌ ادامه داد،‌ "فکر نمی کنم اهل جنگیدن باشد. فقط با سخن‌پراکنی و آرتیست‌بازی خود را بزرگ کرده بود...
    1397/12/18 10:14

“بچه خوشگل‌ها”!

شرف‌یابی‌... نخست‌وزیر سریلانکا ناهار میهمان ما بود اما شاه اصلاً حوصله مهمان‌نوازی نداشت،‌ و زکام و مقاله تایم خلقش را تنگ کرده بود. شهبانو منتهای سعی‌اش را به کار برد که او را به حرف وادارد،‌ اما به جایی نرسید. آن وقت از انگلیسی به فارسی چرخید،‌ و گفت، "این همه کار خسته‌تان می‌کند. من جداً‌ نگرانم. چرا به اصرارم درباره استراحت‌تان در آخر هفته توجه نمی‌کنید؟"...
    1397/12/14 18:00

صاحب‌منصبان اعلیحضرت همایونی!

... یکی از وزرای ما مأموریت یافته که درباره یک قرارداد همکاری با کیسینجر به توافق برسد مردک آمده نزد من تا به دعوت کردن یکی از همکاران ارشدش به ضیافت ما اعتراض کند. می‌ترسد که آبرویش جلوی کیسینجر برود،‌ چون تشریفات حکم می‌کند که او سر میز شام پایین دست همکارش بنشیند. شاه و من خیلی از این بابت تفریح کردیم، شاه اظهار داشت،‌ "این آدم‌ها به اندازه یک گله گوسفند شعور ندارند.
    1397/12/12 18:00

اماله وزیر و نفع اعلیحضرت!

شرف‌یابی... مجدداً مسئله طحالش را مورد بحث قرار دادیم... به او اطمینان دادم که پزشکان به من گفته بودند که جای نگرانی نیست. گفتم، "شما که بچه نیستید که من بخواهم حقیقت را از شما پنهان کنم. واقعاً اگر موضوع جدی‌ای در کار بود حتماً‌ به شما می‌گفتم. "قرار است گزارش پزشکان و داروهای تجویز شده به عنوان من اینجا فرستاده شود.
    1397/12/10 18:00

ابراز نگرانی وزیر دربار شاهنشاهی از عملکرد شاه و وضعیت جامعه!

چند روزی است که بستری شده‌ام... شاه امروز صبح عزیمت کرد... سفر رفتنش حالم را خیلی بد می‌کند،‌ نه فقط چون دلم تنگ می‌شود،‌ بلکه به خاطر اینکه او در چنین موقعیت خطیری غایب خواهد بود... وضعیت در مرزهای ما،‌ یا در پاکستان و افغانستان،‌ به آسانی می‌تواند رو به وخامت گراید...
    1397/12/7 18:00

جذابیت معامله با خانم مارکوس،‌ همسر رئیس جمهور فیلیپین!

پیش از شرف‌یابی من،‌ شاه خانم مارکوس، همسر رئیس جمهور فیلیپین را که توقف کوتاهی در تهران کرده است،‌ به حضور پذیرفت. شاه گفت، "خانم مارکوس به شدت دلش می‌خواهد نفت ما را به چنگ آورد، در عوض اجاره 50 ساله زمین‌هایی را پیشنهاد می‌کند که ما می‌‌توانیم در آنجا برنج بکاریم و گله پرورش دهیم...
    1397/12/5 18:00

دل‌مشغولی‌های شاه و وزیر!

... با هواپیما عازم شیراز شدیم. شاه را به باغ ارم همراهی کردم، و سپس اجازه مرخصی گرفتم و به دیدار معشوقم که در همان نزدیکی در منزل دوستی اقامت داشت رفتم. شامی فوق‌العاده و شبی بی‌نظیر و در یادماندنی بود. سری به باغ ارم زدم تا مطمئن شوم اعلیحضرت هم به اندازه من مشغول خوشگذرانی هستند.
    1397/12/3 18:00

هنرنمایی نیروی دریایی ارتش شاهنشاهی!

شب هوا طوفانی شد. صبح از مؤسسات گوناگون بازدید به عمل آوردیم و به موقع برای رژه در ساعت 10 رسیدیم. به دلیل هوای بد، برای ما امکان نداشت که از کشتی سلطنتی که در کیش لنگر انداخته بود مانور را تماشا کنیم،‌ در عوض از یک برج مراقبت دریایی بالا رفتیم. در میان میهمانان نوه امپراطور اتیوپی هم حضور داشت که فرمانده نیروی دریایی کشور خودش است...
    1397/11/30 17:55
507

تماس با ما تماس با ما : 38-22604037(9821+) ارتباط با ماInfo@iichs.ir
کلیه حقوق این سایت متعلق به موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران می باشد.
درج مطالب در سایت لزوماً به معنی تایید آن نیست.
استفاده از منابع این سایت با ذکر ماخذ مجاز است.