مطالب مرتبط با واژه 'استبداد منور'

    رضاشاه چگونه به امنیت‌زدایی از جامعه کمک کرد؟

    تزلزل امنیت رضاخانی

    امنیت در دوره رضاشاه توجیه‌کننده اصلی برای گریز از آزادی بود و بیشتر وجه سلبی داشت تا وجه ایجابی؛ یعنی امنیت به‌مثابه رضایت
    1400/6/17 11:24

    رویکرد نشریه کاوه به آینده ایران؛

    از فرنگی‌مآبی تا استبداد منور

    کاوه تأکید داشت که «ایران باید ظاهرا و باطنا و جسما و روحا فرنگی‌مآب شود و بس». پس از آن، نه تنها ایران آباد و خوشبخت می‌شود، بلکه از خطراتی که در آن واقع است و از خطرات آینده و دوباره زنده شدنِ روس و سایر تجاوزها خلاص می‌شود...
    1400/5/10 12:22

    نگاهی به روزنامه «ایرانشهر»؛

    جاده‌صاف‌کن تمامیت‌خواهی رضاشاه

    در این دوران، نوعی نگرش به مؤلفه هویت ملی با رویکرد باستان‌گرایی در ایران به‌وجود آمد که از ویژگی‌های اصلی آن ذکر شکوه پیشین ایران و ابراز نفرت نسبت به مهاجمان بیگانه بود؛ نگرشی که نشانه‌های آن در «ایرانشهر» به‌صورت عرب‌ستیزی متبلور شد و حتی انقراض حکومت امویان و به قدرت رساندن خلفای عباسی انتقام ایرانیان از اعراب معرفی گردید...
    1400/4/29 19:21

    درباره کارگزاران گذار از ملی گرایی رومانتیک به اقتدار گرایی سیاسی؛

    نخبگان در عصر رضا شاه چه کردند؟

    درحالی‌که برابری‌خواهی، آزادی‌خواهی و ملی‌گرایی رمانتیک الهام‌بخش نسل اول روشنفکران و تلاش‌هایشان برای انجام تغییر و اصلاح در سراسر کشور بود، برای روشنفکران پس از جنگ جهانی اول ــ که متأثر از تحولات کشورهای آلمان، ایتالیا و پرتغال بودند ــ اقتدارگرایی سیاسی و ملی‌گرایی زبانی و فرهنگی، به نیروی ضروری و کارسازی در تحقق آرزوهایشان تبدیل شد
    1400/3/3 12:17

    نظریه دیکتاتوری منوّر و نسبت آن با دیکتاتوری رضاشاه؛

    چرا نظریه دیکتاتور خیرخواه در ایران شکست خورد؟

    نظریه دیکتاتوری منوّر یا دیکتاتوری خیرخواه، مفهومی است که اندیشمندان قرن هجدهم مانند ولتر و دیدرو، برای رهبران سیاسی همچون پتر و کاترین کبیر به‌کار می‌بردند. در ایران نیز در پی مواجهه جامعه با ناآرامی‌ها و وضعیت نابسامان پس از مشروطه، روشنفکران با تکیه بر این نظریه، تنها راه نجات کشور از این وضعیت را روی کار آمدن یک دیکتاتور مصلح دانستند و کوشیدند به آن جامه عمل بپوشانند، اما غفلت از چند نکته مهم به شکست این نظریه در ایران منجر شد
    1400/3/2 16:34

    نسخه تجویزی روزنامه «مرد آزاد» برای توسعه ایران؛

    «مستبد مصلح» داور که بود؟

    علی‌اکبر داور یکی نظریه‌پردازان استبداد منور بود که اندیشه‌های خود را در روزنامه «مرد آزاد» منتشر کرد. براساس نوشته‌های داور در این روزنامه، راه توسعه سریع ایران جز از طریق روی کار آمدن مستبد مصلح، البته با ویژگی‌هایی که او برای آن برمی‌شمرد، ممکن نبود
    1400/2/27 19:38

    ناسیونالیسم قلابی رضاخانی؛

    «ناسیونالیسم بی‌جاساز» چگونه در ایران رسمیت یافت؟

    در برخی رسانه‌ها، سلطنت پهلوی، دوره ملی‌گرایی و احیای شکوه تاریخ باستان ایران معرفی می‌شود و همراه این القائات، تصاویری از حضور رضاخان در تخت جمشید یا جشن‌های 2500ساله به نمایش درمی‌آید، اما هیچ‌گاه به این پرسش پاسخ داده نمی‌شود که چرا با وجود این ملی‌گرایی، هویت ملی تحقیر و دستاوردهای مشروطه با استبداد منور نابود شد؛ پرسشی که از تناقضی نهفته خبر می‌دهد و ما را به مفهوم «ناسیونالیسم بی‌جاساز» رهنمون می‌سازد
    1399/11/1 13:06

    بررسی رابطه میان رضاشاه و روشنفکران

    پهلوی اول با چه پشتوانه‌ای پروژه نوسازی را اجرا کرد؟

    سرمقاله شماره اول مجله‌ آینده‌ محمود افشار که جزء روشنفکران آن زمان بود همان چیزی بود که بعدها تماما رضاشاه در جامعه اجرا کرد و از این بُعد بسیار جالب است
    1398/1/31 08:00
8

تماس با ما تماس با ما : 38-22604037(9821+) ارتباط با ماInfo@iichs.ir
کلیه حقوق این سایت متعلق به موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران می باشد.
درج مطالب در سایت لزوماً به معنی تایید آن نیست.
استفاده از منابع این سایت با ذکر ماخذ مجاز است.