مطالب مرتبط با واژه 'جریان چپ'

    جستاری بر زندگی سیاسی و اندیشه‌های آواتیس ‌سلطان‌زاده؛

    کمونیستی که به دهقانان ایرانی دل بسته بود

    ‌آواتیس سلطان‌زاده، با توجه به سابقه ایرانی‌تبار بودنش، نگاه متفاوتی نسبت به همفکران روسی خود درباره حوادث ایران داشت. وی بر خلاف روس‌های انقلابی، از تقویت رضاشاه انتقاد می‌کرد. نظریات او نه تنها با روس‌های انقلاب کبیر، بلکه با اکثر اعضای حزب کمونیست ایران نیز مغایرت داشت. شاید به دلیل همین تفاوت نظریات بود که از سوی دولت استالین مورد پیگرد قرار گرفت
    1400/9/1 15:36

    در نقد تئوری توطئه درباره سقوط شاه؛

    دولت‌های خارجی چه دخالتی در سقوط شاه داشتند؟

    جریان تئوری توطئه درباره سقوط رژیم پهلوی در قالب دو معنا ظهور می‌یابد: اول، احساس خطر کشورهای استعماری از رشد و توسعه رژیم پهلوی، باعث اقدام آنان در جهت سقوط شاه شد؛ دوم، اقدامات کشورهای استعماری در جهت سقوط رژیم پهلوی برای جلوگیری از شکل‌گیری یک نظام کمونیستی یا نظامی خارج از چهارچوب انتظارت امپریالیسم صورت گرفت
    1400/4/19 14:07

    فراز و فرود جریان چپ در دوران پهلوی اول؛

    در زمان رضاشاه بر چپ‌ها چه گذشت؟

    دکتر ارانی در تابستان همان سال با اطلاع از برگزاری هفتمین کنگره کمینترن در مسکو، با گذرنامه انگلیسی به مسکو رفت و از کمینترن اجازه تشکیل حزب کمونیست در ایران را تقاضا کرد. در پی این درخواست، نصرالله کامران از طرف کمینترن مخفیانه به ایران آمد تا با کمک دکتر ارانی، حزب کمونیست ایران را شکل دهد
    1400/3/20 16:24

    4 دی 1343

    گزارش ساواک از فعالیت‌های سه دانشجوی ایرانی برای تحریک هم‌کلاس‌های خود در انگلیس!/نخست‌وزیر پیشین ارمنستان به تهران می‌آید/سفارت جولیوس هولمز در ایران تمدید شد!/افتتاح مجدد سفارت سوریه در ایران
    1399/10/4 00:00

    دست بردن متفاوت به سلاح در مسیری یکسان؛

    تفاوت مبارزه مسلحانه جریان چپ و اسلامی

    مبارزه مسلحانه یکی از شیوه‌هایِ مبارزاتی رایج در انقلاب‌های قرن بیستم به شمار می‌رفت که به‌عنوان راه‌حلِ پیروزی به رسمیت شناخته شده بود. در ایران نیز گروه‌هایِ چپ مارکسیستی و نیز برخی از گروه‌های اسلامی در مقاطعی دست به سلاح بردند. چه تفاوتی میان این دو گروه در مبارزه مسلحانه وجود داشت؟
    1399/7/16 12:09

    «مروری بر خاطرات و تجربیاتی از حضور در نهضت اسلامی» در گفت‌وشنود با حجت‌الاسلام والمسلمین محمود محمدی عراقی

    رژیم شاه از بیم مذهبی‌ها، دست چپ‌ها را باز گذاشته بود

    حجت‌الاسلام والمسلمین محمود محمدی عراقی از فعالان مبارزات منتهی به انقلاب اسلامی به‌شمار می‌رود. هم از این روی می‌تواند شرایط این رویارویی را پس از تبعید امام خمینی تا پیروزی انقلاب اسلامی، به‌ویژه در حوزه علمیه قم ترسیم کند. گفت‌و‌شنود پی‌آمده، با همین موضوع با ایشان انجام شده است.
    1399/5/26 12:00

    چگونه برخی چریک‌ها جذب رژیم پهلوی شدند؟

    چریک‌هایی که در دامان ساواک رشد کردند

    چرا و چگونه اعضای سازمان‌های چریکی پس از مدت کوتاهی فعالیت به همکاری با ساواک روی آوردند و نه‌تنها از کار خود پشیمان شده بلکه در خدمت اهداف حکومت قرار گرفتند؟
    1399/4/31 09:24

    25 اردیبهشت 1343

    حکایت تاریخی آیت‌الله کفعمی که ساواک آن را کنایه به حکومت دانست!/سفیر انگلیس در ایران عازم آذربایجان شد/سرنوشت رصدخانه شیراز/تغییرات مهمی در ادارات و شرکت‌های وابسته به دولت داده می‌شود/اکتشافات جدید نفت در گرگان/اقبال سفیر جدید ایران در بلژیک می‌شود/پیشنهادات کارشناسان خارجی برای «ذوب آهن» به ایران!/تغییرات بانک رهنی/اعلام جرم علیه سرپرست سابق شهرداری/ارسنجانی با حزب «سوسیال‌دموکرات» به میدان خواهد آمد/شهردار سابق تهران در زندان چه می‌کند؟!
    1399/2/25 00:00

    چرا برخی روشنفکران چپ در حکومت شاه جذب می‌شدند؟

    بازی فرح و محمدرضا پهلوی با مهره‌های روشنفکری

    فرح دیبا در دو دهه پایانی رژیم پهلوی به جذب و همراه ساختنِ روشنفکران مخالف و به‌ویژه روشنفکران چپ در حکومت اقدام کرد. این امر چرا و چگونه رخ داد؟
    1399/2/11 08:00

    بررسی وضعیت زندانیانِ سیاسی در دهه 1350ش؛

    در زندان‌های دهه 1350 چه گذشت؟

    پس از کودتای 28 مرداد، با گسترش سازمان‌های امنیتی و اطلاعاتی و افزایشِ شمار مخالفت‌ها با نظامِ پهلوی از یک‌سو، و دستگیریِ تعدادِ بیشتری از مخالفان توسط این دستگاه عریض و طویل از سوی دیگر، عبارت «زندانیِ سیاسی» وارد ادبیات سیاسی و حقوقیِ ایران شد. زندانیانی که نامِ سیاسی بر جبینشان حک شده بود در دهه 1350ش، فضای زندان‌ها را تغییر دادند
    1398/9/20 08:00
19

تماس با ما تماس با ما : 38-22604037(9821+) ارتباط با ماInfo@iichs.ir
کلیه حقوق این سایت متعلق به موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران می باشد.
درج مطالب در سایت لزوماً به معنی تایید آن نیست.
استفاده از منابع این سایت با ذکر ماخذ مجاز است.