مطالب مرتبط با واژه 'دوره مشروطه'

    «کمیته مجازات»، بحران‌سازی اجتماعی برای ظهور دیکتاتوری منّور

    باج‌گیری با ششلول، به بهانه استیفای حقوق مردم

    خشونت‌ورزی‌های تاریخی، عادتا مقدمه‌ای برای ظهور دیکتاتوری است. تشکیل و نقش‌آفرینی «کمیته مجازات» نیز، از سوی تاریخ‌نگاران این‌گونه تحلیل شده است. مقال پی‌آمده با ارائه شواهد، درصدد بسط این نظریه بوده است. امید آنکه تاریخ‌پژوهان و علاقه‌مندان را مفید و مقبول آید
    1401/5/26 15:25

    شیخ شهید، مشروطه‌خواهی منورالفکران، نظری بر یک تضاد جوهری

    مجلس را نشاید، که قانون پیامبر را نقض کند!

    روزهایی که بر ما گذشت، همزمان سالروز شهادت آیت‌الله شیخ فضل‌الله نوری و ایضا سالگشت انقلاب مشروطیت ایران را تداعی می ساخت. هم از این روی بازخوانی ماهیت مشروطه (به ویژه مفهومی که روشنفکران از آن اراده می کردند)، از منظر آن عالم زمان آگاه، به هنگام به نظر می رسد. در مقال پی آمده، به جوانبی از این موضوع پرداخته شده است. امید آنکه تاریخ پژوهان معاصر و عموم علاقمندان را مفید و مقبول آید
    1401/5/25 11:31

    انجمن‌های مخفی بابیه و ازلیه، در نهضت عدالتخانه ایران

    مشروطه‌ای که مشروطه نشد!

    گذری اجمالی بر تاریخ دوران مشروطه‌خواهی در ایران، به خوبی گواه این مسئله است که دست‌هایی از خارج، با استفاده از عمال داخلی خود توانستند این جریان را که می‌رفت تا ایران را از ظلم استبداد قجری آزاد کند، منحرف سازند و با از میان برداشتن رهبران روحانی آن، ورق را به نفع خودشان برگردانند. در این مقال، مروری کوتاه بر رویکرد و عملکرد جماعت ازلی و بهائی، در جریان نهضت مشروطیت در ایران داریم. امید آنکه تاریخ‌پژوهان و عموم علاقه‌مندان را مفید و مقبول آید
    1401/5/25 11:21

    نوشتار منتشرنشده‌ای از زنده‌یاد استاد علی ابوالحسنی (منذر)، در باب رویداد مشروطیت و دغدغه‌های آیت‌الله شیخ فضل‌الله نوری

    سفر نمایندگان شیخ به نجف، با لباس مبدل!

    اثری از آثار استاد ابوالحسنی نیست، مگر اینکه حاوی بخش‌های منتشرنشده‌ای از تاریخ پرفراز و نشیب این سرزمین است. آنچه در ادامه از نظر می‌گذرانید، نوشتاری منتشرنشده از تاریخ‌نگار خبیر، استاد ابوالحسنی است که از زبان عالم وارسته، مرحوم آیت‌الله میرزا محمدحسین مسجدجامعی، از پاره‌ای دیگر از قضایای مشروطه و شیخ شهید پرده برمی‌دارد. روحشان شاد و نامشان بلندآوازه
    1401/5/25 10:38

    هژمونی مذهب در دوران پسامشروطیت؛

    اولین سنگ بناهای انقلاب اسلامی

    با کودتای 3 اسفند 1299 دستاوردهای مشروطه بر باد رفت. با وجود آن، روشنفکران به سمت رضاشاه متمایل شدند، اما علما به رضاخان بدبین بودند. اگرچه به دلیل سرکوب و اختناق شدید، فضا همانند دوران مشروطه برای فعالیت‌های سیاسی فراهم نبود، حضور روشنگر علما در سراسر دوره پهلوی اول، اولین سنگ بناهای انقلاب اسلامی به‌شمار می‌آید
    1400/12/12 08:00

    بررسی چگونگی تأثیرپذیری علمای نجف از مشروطه عثمانی؛

    زنجیری که مشروطه‌خواهی ایران را به عثمانی متصل کرد

    مشروطه ایران را به واسطه تأثیرپذیری از مشروطه عثمانی نمی‌توان جدا از تحولات عثمانی بررسی کرد. این تأثیرپذیری هنگامی اهمیت بیشتری می‌یابد که دریابیم حوزه عراق و نجف در قلمرو سیاسی حکومت عثمانی قرار داشت
    1400/10/26 15:28

    بررسی زندگی سیاسی شیخ خزعل؛

    مردی که استخراج نفت را برای انگلیس تضمین کرد

    سرریدر بولارد درباره‌اش گفته بود: اگر او برای حراست از پالایشگاه نفت جنوب با ما مساعدت نمی‌کرد، اصولا مسئله استخراج نفت جنوب منتفی بود
    1400/9/21 11:14

    نگاهی به رویکرد حوزه نجف در انقلاب مشروطه؛

    آنچه نظر شیخ مازندرانی را به آیت‌الله یزدی نزدیک کرد

    آیت‌الله عبدالله مازندرانی از علمای حوزه نجف بود که با شروع حرکت مشروطه‌خواهی در ایران، به حمایت از آن برخاست، اما آیت‌الله سیدمحمدکاظم طباطبائی یزدی در نقطه مقابل او قرار داشت و نظر مساعدی نسبت به مشروطه نداشت، اما با وجود این اختلاف نظر، در گذر زمان شیخ عبدالله مازندرانی با آیت‌الله یزدی همراه شد
    1400/9/16 23:20

    «شهید آیت‌الله سیدحسن مدرس و شیوه مواجهه با امواج جنگ نرم» در گفت‌وشنود با مهندس سیدمحسن مدرسی

    او در تبعید، حتی نگهبانان خود را آموزش می‌داد!

    شهید آیت‌الله سیدحسن مدرس در ادوار گوناگون حیات و به‌ویژه در مواجهه با رضاخان، با امواج قدرتمند و مداوم جنگ نرم مواجه بود، اما این همه را با قدرت و درایت خنثی نمود. در گفت‌وشنود پی‌آمده، مهندس سیدمحسن مدرسی نوه آن بزرگ، با اتکا به پاره‌ای از اطلاعات و خاطرات خانوادگی، دراین‌باره سخن گفته است
    1400/9/14 13:03

    تلاش‌های علمی برای تبیین حجاب؛

    دال مرکزی رسائل حجابیه

    اوج تدوین مقاله، رساله و کتاب درباره مسئله حجاب از زوایای مختلف فقهی و اجتماعی به سال‌های 1290 تا 1347 توسط عالمان دینی برمی‌گردد، اما چرا این رسائل نوشته شدند و دال مرکزی آنها چه بود؟
    1400/7/25 13:31
34

تماس با ما تماس با ما : 38-22604037(9821+) ارتباط با ماInfo@iichs.ir
کلیه حقوق این سایت متعلق به موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران می باشد.
درج مطالب در سایت لزوماً به معنی تایید آن نیست.
استفاده از منابع این سایت با ذکر ماخذ مجاز است.