مطالب مرتبط با واژه 'راه آهن'

    «راه آهن رضاخانی، در سنجه تاریخ» در گفت‌و‌شنود با خسرو معتضد

    خط آهنی که هیچ یک از شهرهای بزرگ ایران را، به هم وصل نمی کرد!

    روزهایی که بر ما گذشت، تداعی‌گر سالروز تصویب احداث خط آهن، در دوره سلطنت رضاخان بود. هم از این روی بررسی ماهیت این پروژه، به‌هنگام به نظر می‌رسد. در گفت‌وشنود پی‌آمده، خسرو معتضد، پژوهشگر تاریخ معاصر ایران، به این مقوله پرداخته است
    1400/12/14 14:59

    در بررسی احداث راه‌آهن شمال به جنوب و مخالفت انگلیس؛

    راه‌آهنی که برای مخالفانش پل پیروزی شد

    برای برآورد خواسته‌های انگلیس در راه‌آهن سراسری و برای اینکه روس‌ها نتوانند به آسانی داخل ایران رخنه کنند، خط آهن سراسری را به بندر انزلی (بندر پهلوی) متصل نکردند، بلکه بندر جدیدی به نام «بندر شاه» ساخته شد. این بندر، که در ضلع جنوب شرقی دریای خزر ساخته شد، چون راه دریایی کمتری نسبت به بندر انزلی داشت، عملا قابل استفاده نبود و بندر انزلی به صورت تنها بندر مهم، در ساحل جنوب خزر باقی ماند
    1400/4/13 08:49

    بررسی دلایل انتخاب مسیر شمال به جنوب برای خط ‌آهن رضاشاهی؛

    چرا راه‌آهن غرب ـ شرق ساخته نشد؟

    یکی از اقدامات رضاشاه ساختن راه‌آهن سراسری در ایران بود. این خط آهن با وجود مخالفت‌ها، در طول شمال به جنوب کشور کشیده شد. مخالفان برای مسیر شمال به جنوب نفعی متصور نبودند و تأکید داشتند به جای آن، باید خط آهن شرق به غرب کشیده شود، اما چرا این گونه نشد؟
    1399/12/16 11:55

    سرنوشت ریل‌‌هایی که با مانع انگلستان مواجه شدند؛

    راه حل انگلیس برای نرسیدن قطارهای ایرانی به هندوستان

    ایجاد راه آهن درایران همواره یکی از آرزوهای ملی محسوب می‌شد، اما در زمان ایجاد آن در دوره رضاخان، بحث‌های بسیاری درباره مسیر آن شکل گرفت؛ به گونه‌ای که شهید مدرس دراین‌باره گفت: «راه‌آهن در مملکت حکم شریان را دارد اما اگر مسیر آن درست نرفت، ممات را می‌آورد». با وجود تمام مخالفت‌ها مسیر این راه آهن شمال به جنوب شد. روزنامه تجدد ایران در بررسی علت انتخاب این مسیر، به یکی از بحث‌هایی اشاره کرده است که در مجلس عوام انگلستان مطرح شد
    1399/9/5 16:00

    15 آبان 1343

    نظر غیر صادقانه ارگان «حزب توده» درباره کاپیتولاسیون!/نظر ارگان «حزب توده» درباره تکمیل شبکه مواصلاتی پیمان «سنتو»!/سرانه هر ایرانی از بودجه دارویی کشور تنها 9 ریال است!/وام سیصدمیلیون فرانکی فرانسه به ایران/فرانسه و آلمان به دنبال نفت ایران!/روابط ایران و انگلیس در کابینه کارگری هیچ تغییری نخواهد کرد!
    1399/8/15 00:00

    14 مهر 1343

    شاه: قانون استخدام جدیدی به مجلسین داده می‌شود!/شاه: قانون استخدام جدیدی به مجلسین داده می‌شود!/ایران باید به یک کشور صنعتی و کشاورزی تبدیل شود!/ضرورت تحول اساسی وسیع در فرهنگ کشور!/از نظر سیاست خارجی وضع کاملا رضایت‌بخش است!/سقوط قطار به دره و کشته شدن سه نفر!/وزیر آبادانی و مسکن: محلات خراب در هم کوبیده می‌شوند!/دو فرماندار از کار برکنار شدند/بررسی لایحه دریافت وام از آلمان در مجلس!/شاه رئیس دانشگاه مشهد را منصوب کرد!/کمک‌هزینه تربیت معلم قطع شد!/رئیس کلانتری 4 تهران خودکشی کرد!/قاتل پیش از اعدام فرصت خواست!
    1399/7/14 00:00

    20 شهریور 1343

    شاه به شوروی و برزیل می‌رود!/ مصرف سالانه آب و برق در تهران دهه 1340!/ کمپانی‌های اتومبیل‌سازی آمریکا، انگلیس و ایتالیا در ایران چه می‌کنند؟!/ نخست‌وزیر مردم کرمان را ناامید کرده است!/ تأسیس وزارت اوقاف به کجا رسید؟!/ پهلوی به فکر تأسیس مرکز تبلیغ دین در برابر حوزه!/ نظر کارشناسان ایتالیایی درباره جشن‌های 2500 ساله!/ مذاکرات ایران و شوروی درباره نفت شمال/ تعداد پزشک در کشور!
    1399/6/20 00:00

    3 شهریور 1343

    داد زدن در تهران ممنوع شد!/«طرح اتوبوسرانی با نظر مشاورین خارجی در دست تهیه است»!/علت حادثه قطار جنوب اعلام شد!/کاردار سفارت کویت درگذشت/«مرزنشینان بازار را متزلزل کرده‌اند»!/شهردار بوشهر استعفا داد!/قبوض اصلاحات ارضی به جای وجوه مالیات پذیرفته می‌شود/واردات گندم از آمریکا!
    1399/6/3 00:00

    2 شهریور 1343

    حسنعلی منصور: افراد مخرب را به دیوان کیفر می‌فرستیم!/نخست‌وزیر: ایران در جنگ دوم جهانی زمامداران عاقلی داشت ولی اشغال شد!/قطار از خط خارج شد و عده‌ای مجروح شدند/«دست نماینده مجلس قطع شد»!/اختلاف نظر درباره پرونده متهمین شهرداری!/اقبال به رومانی می‌رود!/اعزام افسران اداره پلیس به آلمان برای مطالعه درباره ترافیک!
    1399/6/2 00:00

    مضرات راه آهن از منظر روزنامه اختر

    چرا روزنامه اختر مخالف راه آهن بود؟

    فکر احداث راه آهن از نیمه دوم قرن نوزدهم در زمان سلطنت ناصر‌الدین‌شاه قاجار به‌وجود آمد. بسیاری از صاحب‌نظران این دوران، کشیدن خط آهن سراسری در ایران را به منزله راهی برای گسترش ارتباط با دنیای غرب و پیشرفت و تمدن تلقی می‌کردند، اما روزنامه «اختر» از مضرات این راه آهنی سخن گفته است...
    1399/5/29 16:00
26

تماس با ما تماس با ما : 38-22604037(9821+) ارتباط با ماInfo@iichs.ir
کلیه حقوق این سایت متعلق به موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران می باشد.
درج مطالب در سایت لزوماً به معنی تایید آن نیست.
استفاده از منابع این سایت با ذکر ماخذ مجاز است.