مطالب مرتبط با واژه 'قیام مسجد گوهرشاد'

    خیر و صلاح مردم و کشتار آنها!

    «کشتار 15 خرداد 1342 و واقعه گوهرشاد»

    صبح شنبه در التزام رکاب شاه به مشهد رفتم. سالروز شهادت امام رضا(ع) بود و صحن حرم مملو از جمعیت عزاداران بود... به یاد سال 1314 افتادم که همین صحن شاه تظاهرات علیه رضاشاه بود و مردم از کشف حجاب توسط او به خشم آمده بودند، اما امروز همه اینها فراموش شده است...
    1398/4/24 16:00

    بررسی علل قیام گوهرشاد؛

    طراحی وارونه یک برنامه

    رضاشاه به یاری تجددگرایان توانست فرایند مدرنیزاسیون را در کشور به اجرا درآورد، اما در ادامه این مسیر در چنبره پارادوکس‌هایی گرفتار آمد که از طراحی وارونه منطق ایرانی ناشی می‌شد
    1398/4/17 14:22

    «روایتی از احوال یکی از حبسیان رضاخان پس از فاجعه گوهرشاد» در گفت‌وشنود با هادی محقق

    روزگار، تمام عاملان حادثه را به خاک سیاه نشاند

    خطیب و واعظ نامدار مرحوم حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ عباسعلی محقق خراسانی، از جمله وعاظ و روحانیان خراسان بود که منابر او در تهییج مردم در اعتراض مسجد گوهرشاد، نقشی مهم داشت. وی در زمره چهره‌هایی بود که پس از این حادثه دستگیر شد و دو سال بلاتکلیفی و زندان را تحمل کرد. گفت‌وشنودی که پیش روی دارید سالها قبل با آقای هادی محقق، فرزند ایشان، انجام شده و شمه‌ای از وقایع دوران دستگیری آن مرحوم و اقران وی را در خود دارد. شایان ذکر است که این مصاحبه به مناسبت سالروز فاجعه مسجد گوهرشاد به شما تقدیم می‌شود. امید است مقبول افتد.
    1396/4/20 10:58

    در شب حادثه، پدرم او را به منبر فرستاد

    کم و کیف نقش‌آفرینی مرحوم علامه شیخ محمدتقی بهلول گنابادی در قیام تاریخی مسجد گوهرشاد، از فصول در خور پژوهش در زندگی اوست، چه اینکه در این باره اخبار و انگاره های متفاوت و متضادی وجود دارد. در گفت وشنود پیش روی، آیت‌الله سید محمدعلی شیرازی، فرزند مرحوم آیت‌الله العظمی سید عبدالله شیرازی (قده)، به بازگویی پاره‌ای از اطلاعات خویش در این موضوع پرداخته است که قطعا تاریخ پژوهان را به کار خواهد آمد.
    1394/5/10 11:30
4

تماس با ما تماس با ما : 38-22604037(9821+) ارتباط با ماInfo@iichs.ir
کلیه حقوق این سایت متعلق به موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران می باشد.
درج مطالب در سایت لزوماً به معنی تایید آن نیست.
استفاده از منابع این سایت با ذکر ماخذ مجاز است.