مطالب مرتبط با واژه 'کشف حجاب'

    سیاست فرهنگی رژیم پهلوی

    افراد عادی کشور که خدا را همیشه یک نیروی بسیار قدرتمند تلقی می‌کنند، اکثراً عبادات روزانۀ خود را به گونه‌ای انجام می‌دهند که گویی یک ارتباط دائم و ناگسستنی ــ بدون هیچ مانع و رادعی ــ بین خدا و فرد فرد آنها وجود دارد. در میان دینداران واقعی نیز ریشه‌های اعتقادی به حدی عمیق است، که شاه علیرغم کوشش فراوان در غربی کردن شئون کشور، هیچگاه موفقیتی در راه سوق دادن آنان به مسیر مورد نظر خود بدست نیاورد.
    1395/12/18 10:55

    در ایران، افغانستان و ترکیه؛

    پروژه «کشف حجاب» چرا و چگونه انجام گرفت؟

    اقدامات امان الله خان با زور و اجبار انجام می‌گرفت، از جمله در یک مورد اعضای مجلس ملی افغانستان را که از بزرگان و روسای طوایف و قومیتها بودند به بیرون شهر دعوت کرد و در آنجا به آنان دستور داد تا ریشهای خود را بتراشند و لباسهای سنتی خود را کنار گذاشته و با لباسهایی که خود از خارج آورده بود تعویض کنند و به شهر برگردند.
    1395/10/15 09:25

    فراز و فرود روابط یکی از رجال عصر پهلوی اول؛

    چه کسی رضاشاه را «نابغه بزرگ» لقب داد؟!

    او در قضیه کشف حجاب به تمام و کمال از رضاشاه حمایت کرد و وی را «نابغه بزرگ» لقب داد. وی در این راه تلاش کرد از ادله شرعی کمک بگیرد. بدین ترتیب و با این رویه‌ای که در پیش گرفت، بار دیگر وارد صحنه سیاست ایران شد و به عنوان رئیس دایره نامه‌نگاری در اداره سیاسی شهربانی مشغول به کار شد.
    1395/9/20 11:15

    تجددآمرانه رضاشاهی در خاطرات محسن صدر

    نوسازی در یک حکومت شخصی شده

    محسن صدر در خاطرات خود به این نکته اشاره می‌کند که هیئت دولت از اقداماتی که در جهت سرکوب شورش مردمی در مشهد رخ می‌داد اطلاعی نداشت و هیچ یک از وزرا از دستورهای مستقیم شاه به نظامیها و شهربانی مشهد مطلع نبود. حتی اگر وزیر کشور اطلاع مختصری در ارتباط با این حادثه داشت ابراز نظر نمی‌کرد.
    1395/5/31 10:59

    نگاهی به مقدمات ظهور کشف حجاب؛

    آیا مقابله با حجاب از زمان رضاشاه آغاز شد؟

    به راستی مسئله کشف حجاب از چه زمانی آغاز شد و آیا پروژه کشف حجاب واقعا در زمان رضاشاه کلید خورد؟ و اگر قبل از آن شروع شده است، چه گروههایی در گسترش این انحراف مذهبی نقش داشته‌اند؟
    1395/5/30 09:45

    نقش بهلول در قیام مسجد گوهرشاد چه بود؟

    مدافع حریم رضوی

    بهلول در تمامی جریان قیام تاکید می‌کرد تا زمانی که آیت‌الله قمی آزاد نشده و رضاخان دست از سیاستهای ضد اسلامی برندارد، قیام بر علیه او ادامه خواهد داشت.
    1395/4/20 09:51

    به مناسبت تصویب طرح اجباری کلاه شاپو(1306)

    کلاه حکومت بر سر ملت!

    مسئله اجباری شدن کلاه‌شاپو از منظر اطرافیان رضاشاه به حدی دارای اهمیت بود که یکی از نمایندگان مجلس که موافق آن بود، «دو فوریت» را برای طرح آن در مجلس کافی ندانست و حتی «ده فوریت» را هم کم دانست!
    1395/4/1 10:16

    مصاحبه با دکتر موسی فقیه حقانی: نگاهی به سیر تاریخی ممنوعیت حجاب

    کشف حجاب برای آزادی بود، اما آزادی از قید دستورات اسلام و اینکه زن بنده شهوترانی دوران مدرن شود. این عین بندگی است؛ یعنی او را از بندگی خداوند، که عین آزادگی است، خارج کردند و به بندگی کمپانی‌ها و شرکت‌های غربی درآوردند.بخشنامه ممنوعیت حجاب برای رسیدن به تصویب رضاشاه، در تاریخ 27 آذر 1314 از طرف رئیس‌الوزرا به دربار فرستاده شد تا در آغاز دی‌ماه فرمان اجرای غیررسمی قانون «کشف حجاب» به تمام ولایات ایران ارسال شود. رضاشاه در 17 دی سال 1314 طی جشن فارغ‌التحصیلی دختران بی‌حجاب در دانشسرای مقدماتی رسماً بر «کشف حجاب» تأکید کرد.ممنوعیت حجاب پیامدهاى منفى و زیان‌بار فراوانی داشت؛ ازجمله آنها می‌توان به رواج معاشرتهاى آزاد دختران و پسران و زنان و مردان اشاره کرد که مفاسد جبران‏ناپذیرى را در پى داشت. در واقع «کشف حجاب» مفاسد را گسترده‏تر و علنى‏تر ساخت و به گونه‏اى، زشتى آن را از بین برد و شکلى عادى به آن داد.ماجرای ممنوعیت حجاب به قدری زشت و زننده بود که هیچ زن محجبه‌ای در کوچه و خیابان امنیت نداشت. پاسبانها و مأموران حکومتی هر زن باحجابی را که در معابر می‌دیدند تعقیب می‌کردند و گاه تا داخل خانه می‌رفتند تا چادر و روسری را از سر او بکشند. عده‌ای از زنان مضروب شدند، بعضی بچه‌هایشان سقط شدند و عده بسیاری خانه‌نشین شدند. ارعابی که رضاخان با قلدری و دیکتاتوری و پشت‌گرمی به استعمارگران، در دل مردم ایجاد کرده بود جای هیچ قیام و فریادی را نگذاشته بود و دستگاه حکومتی او هر ندای ظلم‌ستیزی را به بدترین شکلی در گلو خفه می‌کرد. قیام مسجد گوهرشاد، اعتراض مرحوم شیخ محمدتقی بافقی و هجرت تعدادی از روحانیان ازجمله این اعتراضها بود. در گفت‌وگو با دکتر موسی حقانی، نویسنده و پژوهشگر تاریخ، ابعاد ممنوعیت حجاب را بررسی کرده‌ایم. نگاهی به وضعیت زنان در فردای 17 دی یکی از محورهای این گفت‌وگو بود.
    1393/6/3 12:14

    فصلنامه تاریخ معاصر ایران؛ شماره 12 (زمستان 1378)

    فصلنامه تخصصی تاریخ معاصر ایران؛ سال سوم٬ شماره دوازدهم، زمستان 1378
    1387/11/6 00:00

    فصلنامه تاریخ معاصر ایران؛ شماره 31 (پاییز 1383)

    فصلنامه تخصصی تاریخ معاصر ایران؛ سال هشتم٬ شماره سی و یکم، پاییز 1383
    1383/9/6 00:00

    فصلنامه تاریخ معاصر ایران؛ شماره 2 (تابستان 1376)

    فصلنامه تخصصی تاریخ معاصر ایران؛ سال اول٬ شماره دوم تابستان ١٣٧٦
    1376/2/1 00:00
30

تماس با ما تماس با ما : 38-22604037(9821+) ارتباط با ماInfo@iichs.ir
کلیه حقوق این سایت متعلق به موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران می باشد.
درج مطالب در سایت لزوماً به معنی تایید آن نیست.
استفاده از منابع این سایت با ذکر ماخذ مجاز است.