مطالب مرتبط با واژه 'باستان‌گرایی'

    رگه‌هایِ فاشیستی رژیم پهلوی دوم؛

    فلسفه پنهان در نطق «کوروش! آسوده بخواب که ما بیداریم»

    محمدرضا پهلوی در 20 مهرماه ۱۳۵۰، در برابر مقبره کوروش در پاسارگاد قرار گرفت و خطابه معروف خود را قرائت کرد: «کوروش! آسوده بخواب که ما بیداریم!...» و با این خطابه کوشید «فلسفه پنهان پشت حکومت خود» را آن هم فقط به غربی‎‌ها بفهماند
    1400/11/5 13:32

    سیدمصطفی تقوی در همایش ملی «هشتادمین سالگرد اشغال ایران و سقوط رضاخان»:

    رضاخان مبتکر مدرنیزاسیون و پدر ایران نوین نیست (گزارش تفصیلی روز نخست همایش ملی هشتادمین سالگرد اشغال ایران و سقوط رضاخان)

    دکتر سیدمصطفی تقوی در همایش ملی «هشتادمین سالگرد اشغال ایران و سقوط رضاخان» اظهار کرد: رضاخان مبتکر مدرنیزاسیون و پدر ایران نوین نیست
    1400/6/22 17:10

    ابراهیم پورداوود که بود؟

    ایدئولوگ پهلوی

    دیدگاه پورداوود در رابطه با دین با گرایش‌های افراطی ملی‌گرایانه همراه بود و ازهمین‌رو با دیدگاه او پیرامون حکومت هم پیوند داشت. به عبارتی به اعتقاد پورداوود هر فردی که می‌توانست احیاگر سنت‌ها و ارزش‌های ایران باستان باشد، بهترین گزینه برای حکومت ایران بود؛ ازهمین‌رو کسانی چون رضاشاه، ناجی فرهنگ و تمدن ایران بودند؛ زیرا رضاشاه در پی احیای ایران باستان بود
    1400/3/28 18:01

    بررسی ایدئولوژی پهلوی اول؛

    شبه‌مدرنیسم و غرب‌گرایی چه تأثیری بر رضاخان گذاشت؟

    پروژه نوسازی دولت پهلوی از زمان رضاخان آغاز شد و آرایش هویت اجتماعی جدید در بُعد‌ فرهنگی بر سه محور ناسیونالیسم، باستان‌گرایی و تجددگرایی شکل گرفت، اما پرسش اینجاست که این سه محور چه جایگاهی در ایدئولوژی رضاخان داشت؟
    1400/3/10 17:59

    بررسی بنیان‌های ایدئولوژیکِ دولت پهلوی اول؛

    چرخش فکری طراحان رژیم پهلوی

    ازآنجاکه اجبار تنها در صورتی برای مردم یک کشور قابل‌پذیرش و تحمل خواهد بود که آمیخته به یک برنامه و سیاست توجیه‌گر قدرتمند باشد، رژیم پهلوی کوشید در کنار استفاده از قدرت فیزیکی و اجبار، از قدرت ایدئولوژی نیز برای تداوم و ثبات حاکمیت حداکثری خود سود برد، اما چرا طراحی بنیان‌های این قدرت، به چرخش فکری طراحان رژیم پهلوی منجر شد؟
    1400/2/25 10:08

    نگاهی به جشن هزاره فردوسی؛

    جشنی، به نام فردوسی به کام دیگری

    در نگاه اول شاید چنین به ذهن خطور کند که جشن هزاره فردوسی به‌منظور بزرگداشت این شاعر ملی و قدردانی از خدمات وی در راه حفظ زبان و تاریخ ایران برپا باشد، اما هدف اصلی نهفته در برگزاری این جشن چیز دیگری بود
    1400/2/19 10:41

    نگاهی به باستان‌گرایی در دوره رضاشاه؛

    سانسور و قرائت پرغلط تاریخ به نفع پهلوی

    رضاشاه در زمان وزارت جنگ پیگیر شناخت ادبیات حماسی شد و در این میان شاهنامه فردوسی اثر مورد علاقه او بود. در باستان‌گرایی رضاشاهی، بسیاری از واقعیت‌ها درباره فردوسی تحریف و اشعار او در مدح پیامبر و ائمه نادیده گرفته شد تا او، فردی حماسی معرفی شود که در پی احیای آداب ‌و رسوم ایران باستان و آیین زرتشتی بوده و با سرودن شاهنامه، دشمنی خود را با اعراب و اسلام بیان کرده‌ است
    1400/2/6 18:54

    درنگی بر مطبوعات در دوره پهلوی اول؛

    مرد آزاد در ایرانشهر دیکتاتور

    رضاخان در سال‌هایی که در پی ایجاد دولتی متمرکز بود «شخصیت خود را با پادشاهی، پادشاهی را با دولت و دولت را با ملت تلفیق کرد. او که بی‌میل نبود مذهب را هم به‌نوعی به اختیار خود درآورد، شعاری را برای دولت در نظر گرفت که دربردارنده سه عنصر خدا، شاه و میهن بود». این ایدئولوژی، بیش از همه از سوی مطبوعات دوره پهلوی اول اشاعه و ترویج شد
    1400/2/1 16:22

    نگاهی به تاریخ‌نویسی در دوره پهلوی اول؛

    تاریخِ سلّاخی‌شده در دوره رضاشاه

    نسل اول روشنفکران پس از مشروطیت، با روی کار آمدن رضاشاه و به فرمان وی، به منظور ایجاد مشروعیت برای حکومت وی و بازتعریف هویت ملی، تلاش‌های عمده‌ای در حوزه تاریخ انجام دادند، اما حاصل این تلاش‌ها، به جای بازخوانی تاریخ، نوعی تاریخِ سلّاخی‌شده بود که چرایی آن در مقاله زیر شرح داده شده است
    1399/12/9 11:20

    ناسیونالیسم قلابی رضاخانی؛

    «ناسیونالیسم بی‌جاساز» چگونه در ایران رسمیت یافت؟

    در برخی رسانه‌ها، سلطنت پهلوی، دوره ملی‌گرایی و احیای شکوه تاریخ باستان ایران معرفی می‌شود و همراه این القائات، تصاویری از حضور رضاخان در تخت جمشید یا جشن‌های 2500ساله به نمایش درمی‌آید، اما هیچ‌گاه به این پرسش پاسخ داده نمی‌شود که چرا با وجود این ملی‌گرایی، هویت ملی تحقیر و دستاوردهای مشروطه با استبداد منور نابود شد؛ پرسشی که از تناقضی نهفته خبر می‌دهد و ما را به مفهوم «ناسیونالیسم بی‌جاساز» رهنمون می‌سازد
    1399/11/1 13:06
21

تماس با ما تماس با ما : 38-22604037(9821+) ارتباط با ماInfo@iichs.ir
کلیه حقوق این سایت متعلق به موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران می باشد.
درج مطالب در سایت لزوماً به معنی تایید آن نیست.
استفاده از منابع این سایت با ذکر ماخذ مجاز است.