پاسخ آیتالله گلپایگانی به نامه آیتالله میلانی درباره فاجعه مدرسه فیضیه/در گوش هیئت حاکمه کلام روحانیت و ملت مسلمان تأثیر نمیکند/فاجعه فیضیه در تاریخ شیعه و ایران فراموش نمیشود/کدام مملکت با شیوع فحشا و منکر ترقی کرده است؟!/دین و استقلال و شرف ما مورد تعرض اجانب واقع شده است/امضای موافقتنامه ایران و بازار مشترک تا دو ماه دیگر/کشف نفت در فارس/کنفرانس تشریفاتی تهران برای بهبود روابط افغانستان و پاکستان!/گزارش ساواک از جلسه بهائیان در حمایت از «انقلاب سفید»/تهدید وعاظ مشهد از سوی ساواک/دستگیری اعضای فعال نهضت آزادی/پاکروان: دستگیری روحانیون با کسب اجازه از من صورت گیرد
پاسخ آیتالله گلپایگانی به نامه آیتالله میلانی درباره فاجعه مدرسه فیضیه
آیتالله گلپایگانی طی نامهای در پاسخ به نامه آیتالله میلانی درباره فاجعه مدرسه فیضیه تصریح کرد: راجع به وظایف گویندگان و مبلغین محترم که مرقوم فرمودهاید واضح است که در چنین موقعیتی که مطبوعات و جراید وسایل انتشار اخبار در اختیار ملت مسلمان ایران نیست و نمیگذارند حقایق امور را به طور روشن به اطلاع دنیا برسانیم و از پیشرفت تبلیغات اسلامی جلوگیری و ممانعت میشود، فقط وسیله که برای رساندن احکام و تعالیم اسلام باقی مانده آقایان مبلغین و گویندگان هستند با اینکه آنها هم آزاد نیستند که از عیوب اعمال و هیئت حاکمه انتقاد نمایند و مردم را به حقوق اسلامی آشنا سازند و اگر بخواهند بر ضد فحشا و منکرات و تظاهراتی که به فساد میشود و مملکت شیعه را در انظار دیگران خفیف نموده حرفی بزنند آنها را مرتجعین مینامند باز هم بعد از لطف خدا و توجه اولیای دین امیدواری ما به زبان مبلغین و برکات دارالتبلیغ عمومی امام مظلوم حضرت سیدالشهدا علیهالسلام است و انتظار میرود در این دوران غربت اسلام دامن همت به کمر بسته و در راه نصرت دین حق از محرومیتها و محدودیتها هراس ننموده، مسلمانان و شیعیان با اخلاص حضرت ابا عبدالله الحسین علیهالسلام بیش از پیش متوجه مسئولیتهایی که در مقابل خداوند و اولیای دین دارند، آشنا سازند.
در گوش هیئت حاکمه کلام روحانیت و ملت مسلمان تأثیر نمیکند
متأسفانه در گوش هیئت حاکمه کلامی که تأثیر نمیکند کلام روحانیت و کلام ملت مسلمان است. هیئت حاکمه میگوید: در این قانونشکنیها، در این تصویبنامههای ضد احکام شرع، در این عملیاتی که سوء آثارش همهروزه ظاهر میشود و در صفحات روزنامهها طبع و به دست مردم بیدار ایران داده میشود، ملت ایران بالا میرود و ایرانی در نظر بیگانگان که منظورشان توسعه استعمار است، محترم میشود، اما حقیقت غیر از این است؛ یعنی ایران محترم شده، اما نه به آن جهت که هیئت حاکمه میگوید ایران سربلند شده؛ چون تن به زیر بار استعمار و استبداد نمیدهد و چون میفهمد و تحکم و زور چند نفر و حکومت فردی را محکوم کرده و از آن اظهار انزجار مینماید.
آیتالله گلپایگانی افزوده است: اگر ملت ایران به این تصمیمات صحه گذارده، پس پشتیبانی دول بزرگ برای چیست و اگر نه معلوم میشود که مقاومت ملت مسلمان در عدم قبول این تصمیمات به حدی است که باید دول بزرگ به هیئت حاکمه کمک نمایند
فاجعه فیضیه در تاریخ شیعه و ایران فراموش نمیشود
در این نامه همچنین آمده است: اقدامات علما احساسات اسلامی را بیدار کرده است. صفحه مدرسه و فجایعی را که به چشم خود دیدم هرگز فراموش نمیکنم. من در آن روز از جنایت و خیانت حملهکنندگان به مردم و علما و شخص خودم چیزهایی دیدم از مقاصد شوم و خطرناک دشمنان اسلام فهمیدم و بر جهل و ظلم کارگردانان آن فاجعه تأسفها خوردم. آن روز در تاریخ شیعه و ایران فراموش نمیشود. خدا گواه است راضی بودم مرا به قتل برسانند، ولی در آن مجمع عمومی و در آن روز عزیز و در آن مکان مقدس با ارتکاب آن اعمال وحشیانه ایران را در نظر ملل دنیا مخصوص مسلمانان بدنام ننمایند.
کدام مملکت با شیوع فحشا و منکر ترقی کرده است؟!
آیتالله گلپایگانی در بخش دیگری از این نامه پرسیده است: اگر مقصود ترویج فحشا و منکر نیست، چرا زنها را عملا ترغیب میکنند که با بدنهای نیمهعریان در نظر مسلمان و غیرمسلمان ظاهر شوند؛ چرا عادات و سنن اسلامی و عفت و اخلاق فاضله را زیر پا میگذارند؟ این کارها با اصلاحات و بهتر کردن وضع زندگی مردم و پیشرفتهای اقتصادی و صنعتی و فلاحتی چه ارتباط دارد؟ کدام مملکت با شیوع فحشا و منکر ترقی کرده است؟!
اگر راستی اصلاحات مقصود است، هرگونه اصلاح در محیط رعایت از احکام شرعیه امکانپذیر است. بهتر کردن زندگی دهقان و کارگر و زن و مرد و ترقی سطحی زندگی مادی و معنوی مردم و تأمین وسایل رفاه جامعه از هدفهای اسلام است، لکن چرا به عنوان اصلاحات و مبارزه با کمونیزم و آزادی زن مبارزه با اسلام شروع شده؟ چرا کارهای بزرگ و قسمت مهم تبلیغات اسلامی را اقلیتهای جاسوس و دشمن کشور عهدهدار است؟ این چه مملکت اسلامی است که اظهار نظر در اطراف حقایق اسلام برای فقها و خطبا و نویسندگان ممنوع است؟! ما بسیار متأسفیم که نمیگذارند نظرات اسلام را نسبت به مسائل روز که یقینا مورد قبول مردم آزاد دنیاست، به طور صریح تشریح کنیم.
این نامه میافزاید: این چه مملکت اسلامی است که آموزگاران و دبیران نمیتوانند به طور آزاد اطفال را به تعالیم و عقاید دینی تربیت نمایند که صدای شکایت دانشجویش از جهت جهل به حقایق اسلام از یکی از دورترین نقاط دنیا بلند شود و به جایی نرسد؟ چرا هیئت حاکمه به عواقب وخیمه این مطالب فکر نمیکند؟ مگر این مقامات موقت دنیایی چقدر ارزش دارد؟!
دین و استقلال و شرف ما مورد تعرض اجانب واقع شده است
آیتالله گلپایگانی تصریح کرده است: عجالتا به مسلمانان غیرتمند و به آنهایی که میخواهند این مملکت زیر سایه قرآن و فقه مذهب جعفری باقی بماند، اخطار میکنیم که دین و استقلال و شرف ما مورد تعرض اجانب واقع شده و این دفعه مثل اینکه میخواهند حساب اسلام را در این مملکت تصفیه نمایند. میخواهند یکی از بزرگترین مراکز نشر علوم اسلامی، یعنی حوزه علمیه قم را که شهرت جهانی دارد، تعطیل کنند. امروز اسلام را تنها نگذارید و به طور معقول و صحیح خواستههای خود را مطالبه نمایید.1
امضای موافقتنامه ایران و بازار مشترک تا دو ماه دیگر
عالیخانی، وزیر اقتصاد، صبح امروز در یک مصاحبه مطبوعاتی پیرامون مسافرت اخیر خود به بروکسل و مذاکره با مقامات بازار مشترک اروپا توضیحاتی در اختیار خبرنگاران قرار داد.
وزیر اقتصاد گفت: مرحله دوم مذاکرات ما با بازار مشترک در حدود دو هفته پیش آغاز شد و این مذاکرات در مدت پنج روز به صورت خیلی جدی ادامه داشت و رویهمرفته توانستیم نتایج نسبتا رضایتبخشی بهدست آوریم و تصور میکنم که موافقتنامهای تا یکی، دو ماه دیگر به صورت رسمی با بازار مشترک منعقد سازیم.2 [رک: روزشمار 15 اردیبهشت 1342، روزشمار 21 اردیبهشت 1342 و روزشمار 28 اردیبهشت 1342]
کشف نفت در فارس
شرکت عامل نفت ایران امروز اطلاع داد: چاه شماره 3 خارک در عمق 11763 فوت به نفت رسید و اینک آزمایش برای تعیین قدرت تولید چاه ادامه دارد.
بر اساس این گزارش، چاه اکتشافی شماره یک در منطقه کوهستانی کرند واقع در 20 کیلومتری شمال شرقی آغاجاری نیز به نفت رسید و با آزمایشهایی که بر روی این چاه صورت گرفت قدرت تولید آن 6700 بشکه در روز نشان داده شد.
ناحیه مزبور یک منطقه جدید نفتی محسوب میشود و باید اضافه کرد که از 35 سال پیش به این طرف برای پیدا کردن نفت فعالیتهای متناوبی در این ناحیه صورت میگرفته است.
کنفرانس تشریفاتی تهران برای بهبود روابط افغانستان و پاکستان!
مذاکرات افغانستان و پاکستان به منظور استقرار روابط مجدد سیاسی بین دو کشور از روز شنبه در کاخ وزارت امور خارجه آغاز میشود.
ذالفقار علی بوتو، وزیر امور خارجه پاکستان، بامداد امروز از کراچی به تهران آمد و در فرودگاه مورد استقبال وزیر امور خارجه و سفیر کبیر پاکستان قرار گرفت.
فردا نیز وزیر اطلاعات و معاون وزارت خارجه افغانستان به تهران خواهد آمد و قرار است قبل از شروع مذاکرات و در حقیقت تشکیل کنفرانس تهران به حضور شاه بار یابند.
مطبوعات امروز کشور به نقل از «محافل مطلع در تهران» نوشتند: کوششهای شاهنشاه درباره برقراری روابط بین پاکستان و افغانستان به نتیجه رسیده و کنفرانس تهران در واقع بیشتر جنبه تشریفاتی دارد؛ چون اساس کار قبلا حل و فصل شده است.3
گزارش ساواک از جلسه بهائیان در حمایت از «انقلاب سفید»
در یکی از اسناد ساواک به تاریخ 1 خرداد 1342 که به شرح رویدادهای منطقه در روزهای پیش از آن میپردازد و از شیراز به ساواک مرکز مخابره شده، آمده است: اخیرا جمعیت بهائیان جلساتى تشکیل، اقدامات شش ماده از جمله آزادى زنان را روى اقدامات خود دانسته[اند].
روز یکشنبه 42/2/22 یک نفر از وعاظ در روز عید غدیر ضمن تجلیل مقام سلطنت اضافه نموده که عدهاى هستند که میخواهند بین شاه و ملت جدایى بیندازند؛ اضافه نموده چند بهایى گفتهاند: دنیا به کام و موافق مسلک و مرام دین بهائى است و در بعضى از اعلامیهها نیز گوشه به بهائیان زده شده. ساواک با عناصر موثر بهائیان مذاکره، که از تشکیل جلسات و این گونه تبلیغات خوددارى نمایند.
تهدید وعاظ مشهد از سوی ساواک
در یکی از اسناد ساواک به تاریخ 1 خرداد 1342، که از مشهد به تهران مخابره شده، آمده است: دیروز عصر 25 نفر از وعاظ طراز اول مشهد را به صرف شیرینى دعوت نموده ضمن اظهار محبت کافى به آنها صراحتا تفهیم گردید که اگر ذرهاى بر علیه مصالح کشور قدم بردارند، بهشدت به آنان رفتار خواهد شد و توجه داشته باشند که بعدا گلهاى از آنان پذیرفته نیست.
دستگیری اعضای فعال نهضت آزادی
در یکی از اسناد ساواک به تاریخ 4 خرداد 1342 آمده است: از یک ماه قبل فعالیت پنهانى عناصر نهضت آزادى زیر نظر و مورد مراقبت مأمورین قرار گرفت.
این سند میافزاید: در ساعت 19:30 روز 42/3/1 در مورد دستگیرى افراد فعال و کشف چاپخانه آنها اقدام و در نتیجه دستگاه پلى کپى با کلیه مدارک و اعلامیههایی که اخیرا چاپ و منتشر شده و همچنین آخرین نشریه شماره 10 که زیر چاپ بوده کشف و ضبط گردید.
در این سند اسامی افراد دستگیرشده چنین ذکر میگردد: ضمنا عناصر فعال به ترتیب زیر دستگیر و بازداشت گردیدند: احمد بابایى ـ مهدى جعفرى ـ عنایتالله ربانى ـ پرویز یعقوبى ـ هوشنگ پورقبادى ـ ابراهیم عربزاده ـ شمسالدین مجابى ـ میر صادق فرهنگى ـ محمدرحیم عطائى ـ ابوالفضل حکیمى ـ محمدعلى نوید ـ مهندس عزتالله سحابی.
در پایان این سند تأکید شده است: توضیح اینکه مهندس سحابى در بازجویى اقرار نمود که متن نشریات داخلى نهضت آزادى را وى تهیه مینموده است.
پاکروان: دستگیری روحانیون با کسب اجازه از من صورت گیرد
از «ساواک مرکز» طی تلگراف رمزی به «ساواک قم» تصریح شده است: به طوری که قبلا نیز اعلام گردیده امور مربوط به روحانیون و رسیدگى به وضع آنان با ساواک میباشد؛ علیهذا در ایام عزادارى محرم و صفر چنانچه رؤساى ساواک لازم دیدند افرادى از طبقه روحانیون توقیف گردند، قبلا بایستى مراتب را تلگرافى گزارش و با ذکر علت از شخص اینجانب کسب دستور شود.4
