2 شهریور 1341

2 شهریور 1341

مصاحبه‌ای در باب وزارت فرهنگ؛ درخشش یا خانلری؟!/نظر شما درباره وزارت فرهنگ درخشش چیست؟/سوال : کارهایی که به  نظر شما درخشش می‌بایست انجام دهد و نداد کدام کارها هستند؟/سوال: نظر شما راجع به وزیر فرهنگ کنونی چیست؟/آقای ارسنجانی با شمائیم!

مصاحبه‌ای در باب وزارت فرهنگ؛ درخشش یا خانلری؟!

«تهران مصور» در شماره امروز خود نوشت: مصاحبه‌ای که در زیر به نظر خوانندگان گرامی می‌رسد، سئوال و جوابی است که بین نگارنده و یکی از فرهنگیان قدیمی که سالهاست در فرهنگ خدمت می‌کند و مناصب زیادی را در آن دستگاه داشته است و از جمله مردمان صاحب نظر و اهل قضاوت محسوب می‌شود، در یک مجلس میهمانی دست داده است.

 

نظر شما درباره وزارت فرهنگ درخشش چیست؟

اولا درخشش یک عده همکارانی را به کار دعوت کرد که واقعا صلاحیت داشتند و از جمله آنها معاون وزارت فرهنگ، دکتر غفوری، بود که از لحاظ مالی وزارت فرهنگ را مانند یک رئیس خانواده مقتصد و دلسوز اداره می‌کرد. از حیف و میلها تا چه رسد به دزدیها جلوگیری شد و محیط سالمی در وزارت فرهنگ به‌وجود آورد. تقسیم کار در فرهنگ استان تهران به بخشها یکی دیگر از کارهای مفید بوده و صرف نظر از جلوگیری از حیف و میلها کرایه‌خانه‌های گزاف تا حدود امکان پایین آمد و از موسسات خود فرهنگ برای جا دادن مدارس و ادارات استفاده شد. در شهرستانها هم اقدامات مشابه عمل آمد؛ عده‌ای از اشخاص فاسد و متنفذ که تکیه‌گاه‌های خیلی محکمی داشتند به دست درخشش از کار برکنار شدند که واقعا در شرایط موجود یک عمل انقلابی بود.

 

سوال : کارهایی که به  نظر شما درخشش می‌بایست انجام دهد و نداد کدام کارها هستند؟

به نظر اینجانب بزرگترین وظیفه وزارت فرهنگ در کشورهای توسعه‌نیافته تربیت کادر متناسب برای رشد و توسعه اقتصادی است. با کمال تأسف هیئت مدیره فرهنگ و درخشش در رأس آنها قادر به درک این رسالت و وظیفه نبودند و نیستند .

آنها مفرداتی را در فرهنگ می‌بینند و بعضی اصلاحات را با پیشنهاد و یا عمل می‌سازند بدون این که به وظیفه اساسی توجه کنند و یا لااقل آن را درک کنند .

فرهنگ و دانشگاه‌های ما از طرفی اضافه تولید در نیروی انسانی دارند و از طرف دیگر نمی‌توانند کادر لازم را برای صنایع و کشاورزی تربیت کنند. از یک طرف دهها هزار جوان مدتها وقت و انرژی مادی و معنوی را برای تحصیل موادی به‌کار برده‌اند که درد زندگی نمی‌خورد و به همین مناسبت ویلان و سرگردان هستند و از طرف دیگر در صنایع و کشاورزی نه تنها متخصصین عالی‌مقام احتیاج داریم، بلکه به کارگر و اداره‌کننده درجه دوم و سوم هم احتیاج داریم؛ در‌حالی‌که اینها را با خرج کمتر و مدت کوتاه‌تر از آنچه برای تربیت جوانان کنونی انجام می‌گیرد می‌توان تربیت کرد. اما متأسفانه درخشش به این رسالت اساسی فرهنگ و وظیفه اختصاصی هیچ توجه نکرد و فقط به اقدامات سروصدادار که البته مفید هم بود اکتفا کرد .

نقص دوم و بزرگ کار درخشش مربوط به دانشجویان مقیم خارج بود که سروصدایی راه انداخت، اما اقدام اصلاحی جدی به عمل نیاورد و تر و خشک را با هم سوزاند.

مسئله دانشجویان ایرانی در خارج بی‌شک یکی از مسائل مهم است و شایان توجه زیاد می‌باشد هرچند خلاف‌کاریهای زیادی وجود دارد، اما عده ای متنابه از دانشجویان ما درخارج باارزش‌ترین سرمایه ما هستند که درخشش و سایر اولیای امور توجه به ارزش و اهمیت آنها ندارند و ما داریم این سرمایه را مفت از دست می‌دهیم؛ درحالی‌که از خارج مستشارانی با حقوق گزاف استخدام می‌کنیم. آمریکا و اروپا دست‌چین می‌کنند و بهترین و باارزش‌ترین جوانان را به عنوان کارشناس استخدام می‌کنند.

 

سوال: نظر شما راجع به وزیر فرهنگ کنونی چیست؟

وزیر فرهنگ حاضر به نظر اینجانب معلم، شاعر، ادیب و هنرمند باارزشی است، اما وزیر فرهنگ خوبی نیست. ایشان حتی به اندازه درخشش توجه به درک رسالت و وظیفه اساسی فرهنگ ندارد و اراده لازم را نیز لااقل برای حفظ آنچه پیش از او انجام یافته است از خود بروز نمی‌دهد. به نظر من، وزیر فرهنگ بهترین کاری را که می‌تواند انجام دهد این است که کارهای مثبت درخشش را خنثی نکند و آنها را ادامه دهد، اما با کمال تأسف و با وجود صلاحیت ادبی و هنری ایشان در جبین این کشتیبان از لحاظ فرهنگی و تن دادن به ادامه نهضتی که می‌بایست در فرهنگ انجام و ادامه یابد نور رستگاری نمی‌بینیم.

 

آقای ارسنجانی با شمائیم!

«تهران مصور» در ادامه سلسله یادداشتهای خود خطاب به وزیر کشاورزی نوشت: حدود دهات شما محدود است؛ زمین، مابین دو ده در ایران اغلب بایر است و زمین زراعتی نیست و قابل تقسیم و تملک هم نمی‌باشد، چون مقدار آب موجود در ده تعیین‌کننده اصلی منطقه آن ده به‌شمار می‌رود و بنابراین زمینی را که شما برای تقسیم تحت اختیار دارید محدود است و همه اهل ده نمی‌توانند مالک شوند.

رعیتی که تا دیروز در کنار خود رعیت و زارع دیگری را مثل خود می‌دید و امروز او را مالک و خود را همان رعیت می‌یابد هرگز در اجرای یک برنامه سالم تولیدی با رغبت و میل شرکت نخواهد کرد. و بعد چگونه می‌توان که بر مبنای قانون شما در یک ده قسمتی از ده را که جزو دانگ تقسیمی است تقسیم کرد و بقیه آن را با همان روابط قدیم نگاه داشت و حتی دهی را که شامل ماده قانون می‌شود شامل اصلاحات ارضی کرد وده دیگری را که در جنب آن ده قرار دارد، به دلیل آنکه مالک می‌تواند یک ده شش دانگ را برای خود نگاه بدارد، در همان غل و زنجیر قدیم حصارش کرد. آیا این اشکال مختلف و در هم و مخلوط مالکیت سبب جنگ و نزاع دائمی نخواهد بود و چنین جنگ و نزاعی موانع بی‌شماری را بر سر راه ازدیاد تولید و همه هدفها و آرزوهای دیگری که مسبب اصلی رفرم ارضی است ایجاد نخواهد کرد؟

وجود  انواع مختلف مالکیت بزرگترین دشمن نضج تعاونیهاست و بنابراین اگر مایلیم که تعاونیها قدرتی داشته باشند و بتوانند به نحو اتم و اکمل به وظایف اصلی خود عمل کنند و نیت خیر، قانون‌گذار را به مرحله اثبات برسانند می‌بایست مالکیت هم‌شکل به‌وجود آورد تا اولا تعاونیها به هم نخورند و قدرت بگیرند و ثانیا، تمرکزی به‌وجود آید تا بتواند مجموعه سازمان تولیدی ده را رهبری کند و نیات اقتصادی دولت را در زمینه کشاورزی به بهترین وجهی به مرحله اجرا  وعمل و موفقیت بگذارد و بعد طبق عملکرد شما ایجاد مالکیت و پس از یکی دو نسل مشکل ارث که همچنانکه گفتیم به دلایل بی‌شمار مشکل بتوان در شرایط فعلی و احتمالی آینده به ترکیب آن دست زد و تازه آن وقت است که مشکلات یکی پس از دیگری نمودار خواهد شد و مسئله ارث مشکلی را ایجاد خواهد کرد: اولا از لحاظ به هم زدن تعاون و ثانیا ایجاد عدم تمرکز و مهم‌تر از همه تقسیم زمین و پایین آمدن راندمان تولید .

مشاهده مطلب
نظر شما
  • 0
  • 0
  • 0
  •  
  •  

تماس با ما تماس با ما : 38-22604037(9821+) ارتباط با ماInfo@iichs.ir
کلیه حقوق این سایت متعلق به موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران می باشد.
درج مطالب در سایت لزوماً به معنی تایید آن نیست.
استفاده از منابع این سایت با ذکر ماخذ مجاز است.