15 مرداد 1341

15 مرداد 1341

در صورت تعویق اجرای برنامه سوم ؛ مهندسان و کارگران شرکت های مقاطعه کاری بیکار می شوند/دولت در سال گذشته از لحاظ اقتصادی اشتباهات زیادی کرد/داریوش همایون : خطرناک ترین شعار در کشورهای عقب افتاده این است که هر ملتی لایق حکومتی هستند که دارند!/عدم موازنه بودجه منتهی به استقراض و بالاخره از دست رفتن استقلال اقتصادی و سیاسی کشور می شود/«افزایش مبادلات بازرگانی ایران و شوروی تاثیر مستقیم در وضع بازار ایران و صادرات کشور خواهد داشت»/در جلب سرمایه های خارجی نباید چشم بسته اقدام کرد

در صورت تعویق اجرای برنامه سوم ؛ مهندسان و کارگران شرکت های مقاطعه کاری بیکار می شوند

انتشار خبری در مورد بلاتکلیفی سازمان برنامه پس از پایان برنامه دوم که بیش از شش هفته به پایان آن نمانده است ، مورد توجه محافل مختلف اقتصادی قرار گرفت .

یکی از محافل اقتصادی گفت: «تعویق برنامه سوم بزرگترین اشکال را برای شرکت های مقاطعه کاری ایجاد خواهد کرد. تعداد این شرکت ها کم نیست و هزاران نفر مهندس ، کارمند و کارگر در این شرکت ها کار می کنند.»

وی افزود اگر این برنامه اجرا نشود هزاران نفر مهندس و متخصص و کارگر بیکار خواهند شد . به این دلایل دولت باید راه چاره ای بیندیشد و به هر صورت و از هر راه که هست مبلغی اعتبار برای اجرای قسمتی از کار های عمرانی فراهم نماید .

امروز مقامات رسمی سازمان برنامه از اظهار نظر صریح درباره تکلیف سازمان برنامه بعد از پایان برنامه هفت ساله دوم خودداری کردند زیرا ظاهرا این کار به عهده دولت می باشد که از متوقف شدن کارهای عمرانی کشور جلوگیری نماید و سازمان برنامه نیز مانند سایر دستگاه های دولتی وابسته به دولت می باشد و زیر نظر شخص نخست وزیر اداره می شود.

 

دولت در سال گذشته از لحاظ اقتصادی اشتباهات زیادی کرد

ساعت نه و نیم صبح دیروز قرعه کشی فصلی حساب سیار بانک بازرگانی ایران در عمارت «نو بنیاد» شعبه بازار آن بانک به عمل آمد.

تجدد مدیر عامل بانک بازرگانی پشت تریبون قرار گرفت و گفت : بحران سال گذشته که بحران شدیدی بود چنان سبب توقف امور گردید که به قول رئیس الوزراء وقت یکی از افرادی که ۳۰ میلیون تومان پول نقد داشت از سپردن آن به بانک ها خودداری کرد.

بنده نمی دانم چه نتایجی می خواستند از این حرف های خودشان بگیرند ولی خوشوقتم که دولت فعلی در پرتو توجهات ملوکانه سعی در ایجاد اعتماد و توسعه آن در بین تجار و دستگاه های اقتصادی می کند و برنامه دولت هم  بر همین اساس است .

در تماسی هم که بنده با آقایان داشتم همین مراتب برایم روشن شد و امیدوارم به زودی اثرات آن در تمام شئون مملکت ظاهر گردد .

بانک بازرگانی ایران از روز اول بحران سعی می کرد در مواقع لازم کمک های لازم را بکند چنان که در سال گذشته در موقع افتتاح همین ساختمان دستور داده شد برای رفاه حال کلیه کسبه و مشتریان بانک ۲۰ درصد بر اعتبار آنها اضافه شود ولی متاسفانه بانک بازرگانی به تنهایی نمی توانست جلو بحران را بگیرد .

دولت در سال گذشته از لحاظ اقتصادی اشتباهات زیادی مرتکب شد. زیرا عایدات دولت که از فروش تمبر و مالیات از بانک بازرگانی در سال ۱۳۳۹ بالغ بر 143 میلیون ریال بود در سال گذشته به ۹۰ میلیون ریال رسید و دولت چنان که در گزارش بانک در سال 1340 گفته ام حداقل ۵۰ میلیون ریال از این راه ضرر کرده است البته این امر در وضع عایدات دولت اثر گذاشت و امیدواری دارم در تحت توجهات شاهانه و دقت اولیاء امور اوضاع اقتصادی خیلی بهتر شود و البته در ماه های شهریور و مهر وضع خیلی بهتر خواهد شد.

 

داریوش همایون : خطرناک ترین شعار در کشورهای عقب افتاده این است که هر ملتی لایق حکومتی هستند که دارند!

«داریوش همایون» طی یادداشتی در «روزنامه اطلاعات» نوشته است : از میان اعتقاداتی که در یک جامعة عقب افتاده شیوع دارد خطرناک ترین آنها این شعار کلی است که مردم لایق حکومتی هستند که دارند. وظیفه هر جنبش اصلاح طلبانه است که با این باور به مبارزه بر خیزد و به مردم بفهماند که شایسته روزگار بهتری هستند و حق دارند بیشتر بخواهند و توقع داشته باشند .

از نیمه قرن نوزدهم قدرت های استعماری به مقیاس بی سابقه ای وارد زندگی ملت های کوچکتر شدند و جریان خود بخود تحولات آنها را مختل ساختند و به تدریج هدایت کردند.

این قدرت های استعماری درجایی که پای تسلط مستقیم در کار نبود محافل حاکمه کشور های ضعیف را با قدرت نظامی و اقتصادی خود می خریدند یا مرعوب می ساختند و به هر حال در اختیار خود می گرفتند . اگر در میان آنها عناصر نامناسبی وجود داشت به کنارشان می گذاشتند و با دست نشاندگان خود جانشین می کردند.

در طول زمان اتحاد کاملی بین آن ها و هیئت های حاکمه کشور های نیمه مستعمره بر قرار می گردیده قدرت خارجی نگهبان هیئت حاکمه دست نشانده بود و هیئت حاکمه در برابر، نظریات قدرت خارجی را اعمال می کرد .

در چنین شرایطی دیگر آزادی عمل و جریان خود به خود وقایع وجود نداشت که به مردم اجازه دهد حکومتی شایسته خود داشته باشند. حکومت چه شایسته و چه ناشایسته بر سر قدرت می ماند. با کمک های اقتصادی و نظامی خارجی با پشتیبانی اخلاقی ، با راهنمایی و در صورت لزوم مداخله علنی از آن حمایت می شد. مقاومت مردم در هم می شکست و طبعا نا امیدی و دلمردگی بر آنها غلبه می کرد. آن وقت نوبت کسانی می رسید که بگویند «هر جامعه سزاوار حکومتی است که دارد »  و تا مردم اصلاح شوند از اصلاح حکومت نباید سخن گفت.

اما نمی توان انتظار اصلاح افراد را در یک سیستم حکومتی نا صالح داشت .حکومت فاسد مردم را فاسد می کند زیرا قدرت با او است و جلوی هر اصلاح را می گیرد زیرا به منفعت او نیست. به فلسفة اصلاحات فردی و جزئی دلبستن در حکم طولانی کردن وضع نا مطلوب موجود است. اصلاحات را باید از جایی شروع کرد که منشاء قدرت است .

 

عدم موازنه بودجه منتهی به استقراض و بالاخره از دست رفتن استقلال اقتصادی و سیاسی کشور می شود

«عباس زارع» فارغ التحصیل انستیتو علوم بانکی درباره «مشکل بودجه» نوشت :

امروز دیگر تهیه و تنظیم بودجه مثل سابق فقط برای تامین هزینه های دفاعی و حفظ امنیت داخلی کشور نیست ، بلکه هدف از بودجه توسعه امور تولیدی و عمران و آبادی ، تعمیم بهداشت و فرهنگ ، رفاه اجتماعی تحدید اختیارات دولت و نظارت نمایندگان ملت در دخل و خرج مملکت اساسی ترین پایه های بودجه یعنی برنامه عمل دولت را تشکیل می دهند . شک نیست که باید بودجه متعادل باشد یعنی مخارج کشوری بیشتر از عواید آن نباشد. عدم موازنه دخل و خرج موجب تهی شدن خزانه عمومی، اجبار به استقراض و بالاخره موجب از دست رفتن استقلال اقتصادی و بلکه استقلال سیاسی کشور می شود.

برای تعادل بودجه دو راه وجود دارد: یا باید در آمد دولت را بالا برد یا اینکه هزینه های عمومی را کم نمود . درآمد دولت در صورتی می تواند بالا برود که قبلا بر میزان درآمد ملی اضافه شده باشد در غیر این صورت افزایش عوائد دولت عواقب فوق العاده شوم تر از مسئله عدم تعادل بودجه به وجود خواهد آورد .

اصولا رقم کل بودجه دولت نباید حداکثر از ۲۰ الی ۲۵ درصد درآمد ملی بیشتر باشد. ولی با کمال تاسف با این که امروز این رقم بیش از 45 در صد از درآمد ملی ما را در کام خود فرو برده است باز هم کسری دارد و گویا این بودجه بی رحم ، این دیو نامرئی باز هم می خواهد از طریق مالیات غیر مستقیم مثل زالو خون این ملت بدبخت را بمکد. وقتی که از افزایش مالیات مستقیم صحبت می شود نظر بالا بردن نرخ مالیات کارمندان فلک زده دولتی و غیر دولتی است . آیا باوضعی که طبقه محروم کارمند در این اجتماع دارد تصور این موضوع عاقلانه است؟

 

«افزایش مبادلات بازرگانی ایران و شوروی تاثیر مستقیم در وضع بازار ایران و صادرات کشور خواهد داشت»

امسال روابط بازرگانی ایران و شوروی طبق پیش بینی محافل بازرگانی و دلایلی که ارائه می شود به میزان قابل ملاحظه ای افزایش خواهد یافت. دلایلی که ارائه می شود از این قرار است ؛ اولا در موافقت نامه بازرگانی ایران و شوروی که روز ۲۱ اردیبهشت ماه سال جاری به وسیله هوشنگ انصاری معاون فنی سابق وزارت بازرگانی و آقای سریکف رئیس اداره بازرگانی شوروی پاراف شد رقم کل موافقتنامه ثبت به سال 1340 بیست در صد اضافه شده است .

ثانیا در سال جاری بنا به پیشنهاد ایران قرار شده است که یک موافقتنامه پرداخت هم به موافقتنامه بازرگانی ایران و شوروی الحاق شود تا بدین وسیله همه بانک های مجاز ایران بتوانند برای واردات از شوروی یا صدور کالا به آن کشور افتتاح حساب کنند .

بدین ترتیب چون تعداد بانک هایی که در این معاملات مداخله می کنند زیاد می شود و اعتباراتی که داده خواهد شد افزایش خواهد یافت لذا وسیله دیگری برای توسعه معاملات بازرگانی ایران و شوروی فراهم می شود .

به هرصورت روابط بازرگانی ایران و شوروی همیشه از لحاظ حجم و قیمت قابل ملاحظه بوده و شوروی یکی از بزرگترین خریداران انواع کالا های ایران بوده است و افزایش مبادلات بازرگانی ایران و شوروی در وضع بازار ایران و صادرات تاثیر مستقیم دارد .

 

در جلب سرمایه های خارجی نباید چشم بسته اقدام کرد

به طوری که کسب اطلاع شده است دولت در نظر دارد برای جلب سرمایه های خارجی ایران و سرمایه گذاری در امور تولیدی لازم طرح تازه ای را به مرحله اجرا بگذارد. بر اساس این طرح امکانات جدیدی برای سرمایه گذاری در ایران پیش بینی شده است و وزارت صنایع و معادن راهنمایی های لازم را در این راه به عمل خواهد آورد.

یک مقام وزارت صنایع و معادن در این خصوص اظهار داشت : در جلب سرمایه های خارجی به کشور نباید چشم بسته اقدام کرد تا هر کسی که قصد سرمایه گذاری داشت و به کاری که مایل بود اقدام نماید.

مشاهده مطلب
نظر شما
  • 0
  • 0
  • 0
  •  
  •  

تماس با ما تماس با ما : 38-22604037(9821+) ارتباط با ماInfo@iichs.ir
کلیه حقوق این سایت متعلق به موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران می باشد.
درج مطالب در سایت لزوماً به معنی تایید آن نیست.
استفاده از منابع این سایت با ذکر ماخذ مجاز است.