14 مرداد 1341

14 مرداد 1341

با پایان برنامه دوم از روز اول مهر؛ تکلیف سازمان برنامه معلوم نیست/بن بست بودجه با مطالعات وزارت دارایی بر روی ارقام درآمد و هزینه جاری از بین نمی رود/فرهنگ و ارتش/کسری سال قبل و امسال/هیچ گونه تلاش علنی برای سر و سامان دادن به بودجه به چشم نمی خورد/57 سال از مشروطه گذشته و می خواهیم با انتخابات انجمن شهر برای مجلس تجربه کسب کنیم!/درباره انتخابات هر چه بیشتر تجربه کسب کردیم نتیجه بدتر شد!/یک ربع قرن ملت ایران با افسانه ذوب آهن سرگرم هستند و چیزی نمی بینند!/چرا ژاپنی ها از ما جنس نمی خرند؟/دومین قسمت خاویار صادراتی ایران تحویل  مقامات بازرگانی شوروی شد

با پایان برنامه دوم از روز اول مهر؛ تکلیف سازمان برنامه معلوم نیست

به دنبال خبر جراید مبنی بر قطعیت یافتن تعویق اجرای برنامه عمرانی سوم کشور اکنون در محافل مختلف اقتصادی و مقامات نزدیک به سازمان برنامه این سئوال پیش آمده است که نقش سازمان برنامه پس از اتمام دوره قانونی برنامه دوم چه خواهد بود؟

اکنون بیش از شش هفته به پایان برنامه دوم باقی نمانده ولی همچنان تمام اقدامات و کارها معوق مانده است .

عدم تصویب قانون برنامه سوم و آماده نبودن اعتبارات لازم جهت اجرای طرح ها که در حقیقت بیشتر آنها مربوط به بحران اقتصادی یک ساله اخیر است باعث شده است که این سوال پیش آید که تکلیف طرح های نیمه تمام برنامه دوم چه خواهد شد و با نبودن مجوز قانونی پس از پایان مدت برنامه هفت ساله دوم فعالیت های سازمان برنامه چه صورتی خواهد داشت؟

سازمان برنامه اکنون در حدود یک هزار نفر کارمند و عضو دارد و این عده نیز با پایان مدت برنامه دوم وضع نامعلومی خواهند داشت. از روز اول مهر ماه در سازمان نه یک سند قابل پرداخت است و نه مدیران سازمان برنامه رسما می توانند دستوری را امضاء کنند و این خود عملا تعطیل کار سازمان برنامه است.

 

بن بست بودجه با مطالعات وزارت دارایی بر روی ارقام درآمد و هزینه جاری از بین نمی رود

«روزنامه اطلاعات» در گزارشی نوشت : رسیدگی مقدماتی بودجه کل کشور در دولت جدید نشان داد که بن بست بودجه با مطالعات وزارت دارایی بر روی ارقام درآمد و هزینه جاری از بین نمی رود. زیرا فشردگی ارقام هزینه به حد ممکن رسیده و افزایش درآمد هم تا حد قابل ازدیاد بالارفته است.

 

فرهنگ و ارتش

در آمد جدید برای فرهنگ و ارتش ضروری است . زیرا فرهنگ اضافه اعتباری برای پرداخت حقوق اشل جدید خود لازم دارد و اعتبارات مربوط به این کار عملا غیر قابل تقلیل است زیرا حقوق اکتسابی کارمندان قابل برگشت نیست و باید به آنها پرداخت گردد .

تقلیل بودجه ارتش هم ممکن نیست و باید 15 میلیون دلار کمکی که سال قبل از طریق کمک نظامی آمریکا به بودجه ارتش شد و امسال قطع شده ، به نحوی جبران گردد.

 

کسری سال قبل و امسال

دولت در سال قبل با وجود دریافت ۳۰ میلیون دلار کمک خارجی برای بودجه باز بیش از 400 میلیون تومان کسری داشت . در سال جاری با وجودافزایش درآمد نفت که کمی بیش از ۲۰ میلیون دلار خواهد بود باز هم کسری قابل توجهی که بین ۵۰۰ تا 600 میلیون تومان است به چشم می خورد .

 

هیچ گونه تلاش علنی برای سر و سامان دادن به بودجه به چشم نمی خورد

درحال حاضر هیچ گونه تلاش علنی برای سروسامان دادن به کار بودجه به چشم نمی خورد به همین علت ناظران امور مالی معتقدند که دولت با مقامات خارجی در تماس است تا بتواند راهی برای خروج از بن بست پیدا کند و تا روشن شدن نتیجه این تماس ها از اظهار نظر خودداری خواهد کرد . سکوت وزیر دارائی دلیلی براین اظهار عقیده ارائه می گردد.

منطقا هم راه حل عملی با استفاده از امکانات داخلى تقریبا وجود ندارد. مگر آن که دولت جدا بخواهد بدون توجه به نتایج امر در آمد جدیدی از منابع تازه به دست آورد.

 

57 سال از مشروطه گذشته و می خواهیم با انتخابات انجمن شهر برای مجلس تجربه کسب کنیم!

«روزنامه اطلاعات» در سرمقاله امروز خود نوشته است : در خبر های دیشب ، شرحی بود راجع به انتخابات انجمن شهر و جمله ای در آن به چشم می خورد که خیلی جالب بود و عجیب اصل خبر خیلی ساده است. خبری است حاکی از اینکه برای انتخابات انجمن شهر طرحی تهیه شده و انتخابات مزبور به زودی شروع می شود. اما آن عبارت که گفتم جالب بود و عجیب این است : گفته می شود در نظر است با انجام انتخابات انجمن شهر تجربه ای برای انتخابات مجلس به دست آورند!»

اما امروز در آستانه پنجاه و هفتمین سال مشروطیت هستیم و برای پنجاه و شش سال مشروطیت جشن گرفته ایم، معهذا تازه می خواهیم انتخابات انجمن شهر را تجربه برای انتخابات پارلمان بکنیم .

 

درباره انتخابات هر چه بیشتر تجربه کسب کردیم نتیجه بدتر شد!

انتخابات کاری است سهل و ممتنع ، سهل است وقتی دولت در آن بی نظر باشد. ممتنع است وقتی دولت نظر داشته باشد. دولت اگر در انتخابات بی نظر بود عوامل انتخابات دو چیز بیشتر نیست اول قانون، دوم رای مردم. این دو عامل صحت و اعتبار هر انتخاباتی را تضمین می کند و به فرض که انتخابات به صورت دلخواهی تمام شد گناهش به گردن دولت نمی شکند . وقتی انتخابات صورت دیگری داشت یعنی دولت در آن ذینظر بود آن وقت تنها عواملی که تاثیر در کار ندارد همان قانون است و رای مردم عجب این که ما در مسئله انتخابات تجربه معکوس بدست آورده ایم وعمل معکوس کرده ایم، یعنی انتخابات ادوار اولیه که مطابق معمول چون ابتدای کار است می باید نقص داشته باشد و خوب از آب در نیاید بهترین انتخابات ما بوده و بعد از آن هرچه جلو آمدیم و تجربه بیشتر به دست آوردیم انتخابات بدتر شد تا به  جایی که آخرین انتخابات ما نمونه بدترین انتخابات بود و به همین سبب دوام نکرد، اول انتخاباتش به آب رفت و بعد مجلسش !

پنجاه و شش سال از آن راه رفته ایم ، به اینجا رسیده ایم که هیچ کس راضی نیست نه دولت و نه ملت . بیائید در پنجاه و هفتمین سال مشروطیت راه را عوض کنیم ، بلکه به آنجا برسیم که می باید رسید.

 

یک ربع قرن ملت ایران با افسانه ذوب آهن سرگرم هستند و چیزی نمی بینند!

«روزنامه اطلاعات» در یادداشتی به قلم «م.صمصامی» و در ادامه سلسله یادداشت و گزارش های مرتبط با «ذوب آهن» نوشت : اگر ذوب آهن در کشور های دیگر یک آرزوی ملی بوده و در سایه همت و علاقمندی مسئولان آن، تحقق یافته و ایجاد شده ، در ایران به صورت یک افسانه در آمده است، آن هم افسانه ای که بیش از یک ربع قرن به گوش مردم این مملکت خوانده شده تا همیشه با مسئله ای بنام ذوب آهن سر گرم باشند و هیچ وقت هم آنرا به چشم نبینند !

همه کسانی که در یک ربع قرن اخیر مسئول اجرای طرح ذوب آهن بوده اند و خوشبختانه در قید حیات هستند، همه افراد وطن پرستی بوده اند و در این راه زحمت کشیده اند ولی از دو حال خارج نیست یا این اشخاص به مردم این مملکت دروغ می گفته اند و نوید های ساخته  شدن کارخانه ذوب آهن برای سر گرم ساختن مردم بوده است یا این که اینها زحمت خود را کشیده اند و فرضا کنسرسیوم دماک کروپ یا دستگاه دیگری در این کار اشکال تراشی کرده و مانع از انجام آن شده است. البته کسی منکر ارزش و اهمیت مطالعه نیست ولی 25 سال مطالعه در قرن اتم عمر یک ملت است و در عالم صنعت ، دنیا هر سال به اندازه یک قرن پیش رفته است.

 

چرا ژاپنی ها از ما جنس نمی خرند؟

«فرهاد مسعودی» در «یادداشت های سفر ژاپن» نوشت : در ملاقاتی که با کوبایاچی رئیس امور اقتصادی وزارت خارجه [ژاپن] در قسمت خاورمیانه کردیم ناگزیر صحبت در اطراف روابط اقتصادی ایران و ژاین کشید . آقای کوبایاچی ضمن آنکه از قطع روابط تجاری بین ایران و ژاپن اظهار ناراحتی می کرد امیدوار بود که روابط حسنه بازرگانی بار دیگر بر قرار شود. او به ما گفت: ما به سهم خود سعی میکنیم که روابط اقتصادی دو کشور برقرار شود ولی دولت شما نیز باید قدمی به جلو آید و از انتظارات زیاد خود بکاهد.

سوال کردم چه انتظاراتی گفت: دولت ایران باید بداند که کشور ژاپن بر اساس دموکراسی و سیستم اقتصادی رقابت آزاد برقرار است تمام کارخانجات و صنایع خصوصی هستند و در بازار باهم رقابت می کنند ما نمی  توانیم به تاجر یا صاحب کارخانه بگوئیم حتما باید جنس از ایران خریداری کند و در حالی  که جنس مشابه آن یا بهتر باشد و با ارزانتر.»

 

دومین قسمت خاویار صادراتی ایران تحویل  مقامات بازرگانی شوروی شد

روزنامه ها امروز از بندر پهلوی گزارش دادند : دومین قسمت خاویار ایران روز دوازدهم مردادماه به کشور اتحادشوروی صادر گردید .

مجموع خاویار صادراتی ایران طبق قرارداد در این سال ۳۳ تن می باشد که تاکنون ۲۲ تن آن صادر گردیده و بقیه نیز از طریق بادکوبه و به وسیله کشتی های مخصوص صادر خواهد شد.

مشاهده مطلب
نظر شما
  • 0
  • 0
  • 0
  •  
  •  

تماس با ما تماس با ما : 38-22604037(9821+) ارتباط با ماInfo@iichs.ir
کلیه حقوق این سایت متعلق به موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران می باشد.
درج مطالب در سایت لزوماً به معنی تایید آن نیست.
استفاده از منابع این سایت با ذکر ماخذ مجاز است.